Tadeusz Sławecki

wiceminister edukacji narodowej

Proces reformowania kształcenia zawodowego rozpoczął się w 2012 r., a zakończy w 2017 r. Istotna sprawa to włączenie pracodawców w system kształcenia i egzaminowania. Nie wyobrażam sobie, żeby nie brali w nim udziału. Ministerstwo Edukacji poza subwencją oświatową nie ma innych środków. Natomiast te środki są, ale w programach i w projektach.

Komisja Europejska uznała kształcenie zawodowe jako jeden z priorytetów i jest szansa, że określone pieniądze z programów operacyjnych trafią na rozwój szkolnictwa zawodowego.

Reklama

Witold Woźniak

wicedyrektor Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

Niezwykle ważne jest doradztwo zawodowe. Przed nim stoją dodatkowe wyzwania. Zarówno uczniowie, jak i osoby dorosłe wymagają wsparcia w takich obszarach jak bilansowanie swoich kompetencji czy korzystanie z instrumentów polityki lifelong learning. Muszą także móc uzyskać wiedzę o możliwościach kształcenia zawodowego.

Dominika Staniewicz

ekspert rynku pracy w BCC

Podstawowa zasada, która powinna być wprowadzona obowiązkowo w technikach, to 40/60, czyli 40 proc. czasu na naukę teoretyczną i 60 proc. na praktyczną. W szkołach zawodowych jest oczywiście potrzeba jeszcze większej ilości praktyk. I co ważne, te praktyki muszą być przeprowadzane w przedsiębiorstwach. Nie wystarczą same warsztaty w szkole nie tylko ze względu na ich niewystarczające wyposażenie, ale przede wszystkim dlatego, że tylko prawdziwa praktyka uczy pracy w zespole oraz w przypadku przyszłych techników umiejętności zarządzania zespołem.

Małgorzata Wnęk-Kolaska

ekspert rynku pracy w Deloitte

Szkoły zawodowe muszą się zmieniać, i to szybko, by podążać za tym, jak rozwija się biznes, i to nie tylko na poziomie technicznym, ale także zarządzania zasobami ludzkimi. Ogromny problem to braki językowe absolwentów techników i szkół zawodowych. Firmy globalne chcą zatrudniać ludzi mobilnych, a na to bez języków, szczególnie niemieckiego i angielskiego, i to także specjalistycznego, technicznego, młodzi Polacy nie mają szans.

>>> Polecamy: Egzaminy w zawodówkach są trudne. Absolwenci się bez nich obchodzą