Dworzec Centralny w Warszawie przeszedł przed Euro modernizację za ponad 50 mln zł. Teraz PKP wydadzą drugie tyle na poprawki i m.in. nową aranżację hali głównej.

Jak dowiedział się Forsal.pl, łączny koszt remontu warszawskiego Dworca Centralnego może sięgnąć 100 mln zł. Wydatki zaplanowane na przyszły rok mogą zaskakiwać, bo już w latach 2011-2012 PKP słono zapłaciły firmie PORR za remont m.in. hali głównej, peronów i podziemnych przejść. To wtedy zapyziały Dworzec Centralny upodobnił się standardem do pobliskiego centrum handlowego Złote Tarasy.

– Tamten remont był efektowny, ale wymuszony chwilą i powierzchowny. Potrzeba kolejnych, pilnych inwestycji w Centralny, żeby za chwilę znów się nie posypał – usłyszeliśmy w PKP.

Jak się dowiedzieliśmy, wykonana na Euro 2012 aranżacja hali głównej nie posłuży nawet dwóch lat, bo projektanci wnętrz szykują na zlecenie PKP nową koncepcję. Nieodwołalnie przesądzony jest los tzw. kubików, czyli szklanych piramid, w których mieściły się kiosk, punkt informacji turystycznej i kwiaciarnia. Najemcy skarżyli się, że są niewygodne, nieogrzewane i niefunkcjonalne. Przestrzeń na środku hali ma zostać wykorzystana w nowy, zaskakujący sposób. PKP ujawnią projekt w ciągu najbliższych tygodni.

Powodu do zadowolenia nie mają Złote Tarasy, bo na przełomie grudnia i stycznia na antresoli nad halą główną zacznie działać food court – podobnie jak w centrum handlowym. Całą przeznaczoną pod gastronomie powierzchnię antresoli wynajął od PKP McDonald’s, który otworzy tam swoją restaurację, a resztę podnajmie innym sieciom (znajdzie się tam m.in. jedzenie meksykańskie i sieciowy lokal z kawą i słodyczami).

Reklama

>>> Czytaj też: Dworzec Centralny w Warszawie ma nowe logo

Od wczoraj na Dworcu Centralnym działa 10 świeżo wymienionych schodów ruchomych (stary remont tego nie przewidywał), które kosztowały 6,5 mln zł. – To na razie pierwszy etap. W planach na pierwszy kwartał 2014 r. jest instalacja kolejnych schodów ruchomych i platform dla osób niepełnosprawnych - mówi wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz.

Do 5 grudnia potrwają roboty uszczelniające dylatacji nad peronami, co ma wyeliminować przecieki, które pojawiły się na peronach zaledwie kilka dni po zakończeniu remontu sprzed Euro 2012. Powód – w ramach remontu Centralnego nie uszczelniono konstrukcji stropu dworca. Drugi etap prac, pod torowiskiem tramwajowym w al. Jana Pawła II, odbędzie się w drugim kwartale, bo na inny termin nie zgodziło się miasto. Remont przeprowadzi firma Ecofair, która zainkasuje za to 9,5 mln zł. Do połowy roku kolejarze planują jeszcze wymianę szklanej elewacji Centralnego od strony miasta i ocieplenie hali głównej. Według szacunków PKP, termomodernizacja pochłonie 13 mln zł.

Dworzec Centralny to największa stacja kolejowa w Polsce, przez którą przewija się rocznie 25 mln pasażerów. Została otwarta w 1975 r. z okazji wizyty w Polsce Leonida Breżniewa. Remont z lat 2011-2012 był flagową inwestycją wiceprezesa PKP Jacka Prześlugi. Dziś Centralny to jeden z 13 dworców w Polsce, który jest rentowny. W tej chwili PKP wynajęły tam 79 proc. powierzchni komercyjnej, a negocjowane są kolejne umowy.

Do utrzymania dworców w Polsce kolej dokłada rocznie ok. 150 mln zł. Stacji PKP jest łącznie 2,5 tys., z czego pociągi zatrzymują się na 600.

>>> Polecamy: Oto gwiazdy kolei: czym jeżdżą albo będą podróżowali polscy pasażerowie