"Wart ponad 25 mln zł nowoczesny terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie 18 grudnia został oddany do użytku. Terminal to w ostatnich latach największa i najważniejsza inwestycja PKP Cargo na dynamicznie rozwijającym się rynku intermodalnym" - czytamy w komunikacie.

Obiekt powstał przy współfinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i jest pierwszym etapem budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo. PKP Cargo pozyskało z tego programu prawie 9 mln zł.

"Uruchomienie Terminalu na stacji Poznań – Franowo jest ważnym krokiem dla rozwoju rynku intermodalnego w naszym kraju. Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to nowoczesny i jeden z największych terminali w Grupie PKP Cargo, leży na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, blisko autostrady A2, blisko lotniska i wielkich centrów logistycznych zlokalizowanych w pobliżu" - powiedział Adam Purwin, członek zarządu PKP Cargo ds. finansowych pełniący obowiązki prezesa, cytowany w komunikacie.

>>> Czytaj też: PKP Cargo buduje terminal w Poznaniu i ostrzy zęby na Hamburg

Reklama

Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Będzie to największy terminal zlokalizowany w tej części kraju, wyróżniający się wielkością na tle pozostałych 7 terminali należących do Grupy PKP Cargo Logistics, podkreśla firma.

"Terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie. Istnieje możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości" - powiedział, dyrektor Biura Nieruchomości, realizującego inwestycję.

W ramach projektu "Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań-Franowo - Etap 1A" powstają: liczący 1570 mb układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. m2 do składowania kontenerów. Zbudowane zostaną również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych.

W trybie przetargu generalnym wykonawcą prac budowlanych została firma Skanska, natomiast dostawcą urządzeń przeładunkowych firma Cargotec.

Wraz z przewidywanym wzrostem rozwoju gospodarczego branża przewozowa oczekuje wzrostu zapotrzebowania na transport intermodalny, podkreśliła też spółka.

PKP Cargo ma prawie 65% udziału w przewozach kolejowych intermodalnych według przewożonej masy towarów i blisko 72% udziału według pracy przewozowej (dane UTK za 2012 rok). W Polsce około 6% wolumenu przewozów kolejowych realizowanych jest przez transport intermodalny, dla porównania w Niemczech wielkość ta wynosi około 30%, a w Norwegii ponad 60%, podano także.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (60% udziału w rynku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2012 roku spółka przewiozła ok. 117 mln ton ładunków.