Cyfryzacja naziemnej telewizji mocno wpływa na rynek medialny. Jak ocenia pani perspektywy wzrostu w tym kontekście?

Zmiany są wpisane w funkcjonowanie rynku medialnego, a zdolność dostosowania modelu biznesowego i wprowadzania innowacji jest kluczowa. Discovery znakomicie sobie z tym radzi. W ostatnich latach poprzez akwizycje SBS Nordic i Eurosportu otworzyliśmy się na nowe gatunki. Na wielu rynkach równolegle do kanałów płatnych poszerzyliśmy naszą ofertę o kanały w technologii naziemnej telewizji cyfrowej.

Czy nowe technologie sprawiają, że liczba widzów maleje?

Przeciwnie. Dzięki nowym technologiom widzowie mogą oglądać nasze treści na różnych platformach. Inwestując 1,6 mld dol. rocznie, jesteśmy w znakomitej sytuacji. Zapotrzebowanie na programy wysokiej jakości stale rośnie. W ciągu ostatnich 10 lat średnia dzienna oglądalność tradycyjnej telewizji w USA i Europie wzrosła.

W Discovery podejmujemy odpowiednie kroki, aby zapewnić dostępność naszej oferty tam, gdzie widzowie chcą ją oglądać. W Polsce w zeszłym roku uruchomiliśmy trzeci i największy serwis VoD w pakiecie Ipla Net TV. Dzięki temu nasza oferta programowa stała się dostępna dla użytkowników internetu oraz klientów Cyfrowego Polsatu.

Reklama

Czy odczuwają państwo skutki kryzysu?

Region, za który odpowiadam, jest najbardziej zróżnicowany politycznie i kulturowo. Ale pomimo licznych wyzwań pozostał jednym z kluczowych rynków wzrostowych dla Discovery. Tylko w 2013 r. uruchomiliśmy tutaj 11 nowych kanałów. W tym roku na Bliskim Wschodzie zadebiutowała stacja TLC HD, w Rosji – Discovery Channel HD i Animal Planet HD, a w Polsce ID HD oraz Discovery Turbo Xtra. Ponadto na 16 rynkach uruchomiliśmy ID Xtra, kanał z kategorii mystery & suspense.

Jaka jest państwa strategia na przyszłość?

Discovery Channel utrzymuje pozycję lidera wśród kanałów dokumentalnych w Polsce, Rosji, Bułgarii, Serbii, Słowenii i na Węgrzech. W 2013 r. grono odbiorców naszych kanałów w regionie wzrosło o 14 proc. Ten rok też będzie rekordowy. Na przykładzie Polski – w marcu 2014 r. widownia Discovery wzrosła o 11 proc. r./r.

Na świetne wyniki miała wpływ zmiana strategii – wyjście Discovery Channel poza tradycyjny model kanału dokumentalnego i uzupełnienie oferty o programy prowadzone przez gwiazdy.

Czy będą państwo się starać o licencję w ramach kolejnego przetargu na MUX?

Przede wszystkim jesteśmy płatnym nadawcą, a w Polsce koncentrujemy się na utrzymaniu pozycji lidera oraz rozwoju biznesu. Z drugiej strony, możemy przedstawić wartościową propozycję kanału na potrzeby naziemnej telewizji cyfrowej. Mamy duże doświadczenie w krajach zachodnich, takich jak Niemcy, Włochy i Wielka Brytania – pozycja naszych kanałów bezpłatnych jest tam bardzo silna, radzą sobie one świetnie u boku kanałów płatnych. W tej chwili w Polsce rozważamy wszystkie możliwości. Poinformujemy o decyzji.

>>> Czytaj też: Trudny debiut Fokus TV. Stacji trudno będzie przyciągnąć widzów

Katarzyna Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery Networks w Europie Środkowej i Wschodniej, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce (CEEMEA) / Media