Listę stworzył Andrew Benett dla portalu Fast Company.

1. Zatrudniaj patrząc na przeszłość, a nie w przyszłość

Wybieraj pracowników bazując na tym, co było skuteczne w przeszłości, nie zwracając uwagę na to, w jakim kierunku idzie firma. Kładź nacisk na jednorodne wcześniejsze doświadczenie, a nie na umiejętność dostosowania się do szybko zmieniającego się środowiska.

2. Ignoruj takie kwestie jak wartości i misja firmy

Reklama

Wysyłaj pracownikom sygnał, że w poszukiwaniu zysków wszystkie chwyty są dozwolone i spraw, żeby sami musieli zgadywać, co jest faktycznie akceptowalne. Nie trać czasu na uświadamianie im, dlaczego przychodzą każdego dnia do pracy i jak zyskuje na niej społeczeństwo.

3. Źle dobierz zespoły

Unikaj łączenia pracowników z różnych pokoleń i z różnym doświadczeniem. Zamiast tego twórz zespoły składające się z podobnych do siebie osób, które stworzą przewidywalne, nudne rozwiązania. Będzie bezpieczniej.

>>> Czytaj też: Psychologia w biznesie: jak rozmawiać przez telefon z kontrahentem, który nam nie płaci

4. Do zarządzania wybierz palantów

Wybieraj staromodną, autokratyczną metodę zarządzania, która zdusi w zarodku niestandardowe i kreatywne myślenie. Do tego niech kadra zarządzająca czuje się zagrożona wszystkim, co młode i dynamiczne.

5. Mierz godziny, nie wyniki

Płać dużo za pracę kadr, które mają sztywne wymagania i bezustannie wszystko patrolują. Nie wierz w to, że twoi pracownicy umieją sami efektywnie zarządzać swoim czasem. Zakaż też absolutnie używania serwisów społecznościowych i zajmowania się w jakikolwiek sposób sprawami osobistymi w godzinach pracy – szczególnie jeśli wymagasz pracy w weekendy.

6. Awansuj tylko w jednym pionie

Nie dawaj pracownikom szansy na zebranie doświadczeń w różnych działach firmy. To da im poczucie, że z czasem ich horyzonty się zawężają zamiast poszerzać.

7. Pozostaw poszukiwanie talentów działowi kadr

Od ludzi, którzy zajmują się najdrobniejszymi szczegółami spraw pracowniczych oczekuj, że będą też świetni w wyszukiwaniu talentów. Nie obciążaj tym menedżerów wysokiego szczebla – to nie ich działka.

8. Strzeż informacji jak skarbu

Niech proces podejmowania decyzji będzie zamknięty w próżni gabinetów szefów. Jeśli pozwolisz menedżerom średniego szczebla na wgląd w strategię firmy, mogą stać się przedsiębiorczy i nieprzewidywalni.

9. Nie baw się w szkolenia

Kosztują dużo, a pracownicy pewnie i tak za chwilę odejdą do innej firmy z nowymi umiejętnościami. Zamiast tego każ im wykonywać cały czas te same zadania w taki sam sposób.

10. Zatrudniaj osoby z zewnątrz

Kiedy już uda ci się nie rozwinąć ani nie wyszkolić swoich najlepszych pracowników, na deser zabij ich ambicje na awans zatrudniając na wyższe stanowiska kogoś z zewnątrz. Kiedy przyjdą do ciebie z wypowiedzeniem, wyraź swoje oburzenie i zaskoczenie.

Jeśli ta strategia brzmi znajomo – lepiej trzymaj kciuki za to, że twoi konkurenci mają taką samą.

>>> Polecamy: Przejście kluczowego pracownika do konkurencji może doprowadzić firmę do bankructwa