W czasach, kiedy wydatki na pracowników stanowią nawet ponad 50 proc. kosztów funkcjonowania firmy, trudno zrozumieć fakt, że zarządzanie ludźmi jest dziedziną, w której wprowadzamy najmniej innowacji. Popełniamy też dużo prostych błędów. Oto te, które mogą firmę kosztować jej najlepsze talenty.

Listę stworzył Andrew Benett dla portalu Fast Company.

1. Zatrudniaj patrząc na przeszłość, a nie w przyszłość

Wybieraj pracowników bazując na tym, co było skuteczne w przeszłości, nie zwracając uwagę na to, w jakim kierunku idzie firma. Kładź nacisk na jednorodne wcześniejsze doświadczenie, a nie na umiejętność dostosowania się do szybko zmieniającego się środowiska.

2. Ignoruj takie kwestie jak wartości i misja firmy

Wysyłaj pracownikom sygnał, że w poszukiwaniu zysków wszystkie chwyty są dozwolone i spraw, żeby sami musieli zgadywać, co jest faktycznie akceptowalne. Nie trać czasu na uświadamianie im, dlaczego przychodzą każdego dnia do pracy i jak zyskuje na niej społeczeństwo.

3. Źle dobierz zespoły

Unikaj łączenia pracowników z różnych pokoleń i z różnym doświadczeniem. Zamiast tego twórz zespoły składające się z podobnych do siebie osób, które stworzą przewidywalne, nudne rozwiązania. Będzie bezpieczniej.

>>> Czytaj też: Psychologia w biznesie: jak rozmawiać przez telefon z kontrahentem, który nam nie płaci

4. Do zarządzania wybierz palantów

Wybieraj staromodną, autokratyczną metodę zarządzania, która zdusi w zarodku niestandardowe i kreatywne myślenie. Do tego niech kadra zarządzająca czuje się zagrożona wszystkim, co młode i dynamiczne.

5. Mierz godziny, nie wyniki

Płać dużo za pracę kadr, które mają sztywne wymagania i bezustannie wszystko patrolują. Nie wierz w to, że twoi pracownicy umieją sami efektywnie zarządzać swoim czasem. Zakaż też absolutnie używania serwisów społecznościowych i zajmowania się w jakikolwiek sposób sprawami osobistymi w godzinach pracy – szczególnie jeśli wymagasz pracy w weekendy.

6. Awansuj tylko w jednym pionie

Nie dawaj pracownikom szansy na zebranie doświadczeń w różnych działach firmy. To da im poczucie, że z czasem ich horyzonty się zawężają zamiast poszerzać.

7. Pozostaw poszukiwanie talentów działowi kadr

Od ludzi, którzy zajmują się najdrobniejszymi szczegółami spraw pracowniczych oczekuj, że będą też świetni w wyszukiwaniu talentów. Nie obciążaj tym menedżerów wysokiego szczebla – to nie ich działka.

8. Strzeż informacji jak skarbu

Niech proces podejmowania decyzji będzie zamknięty w próżni gabinetów szefów. Jeśli pozwolisz menedżerom średniego szczebla na wgląd w strategię firmy, mogą stać się przedsiębiorczy i nieprzewidywalni.

9. Nie baw się w szkolenia

Kosztują dużo, a pracownicy pewnie i tak za chwilę odejdą do innej firmy z nowymi umiejętnościami. Zamiast tego każ im wykonywać cały czas te same zadania w taki sam sposób.

10. Zatrudniaj osoby z zewnątrz

Kiedy już uda ci się nie rozwinąć ani nie wyszkolić swoich najlepszych pracowników, na deser zabij ich ambicje na awans zatrudniając na wyższe stanowiska kogoś z zewnątrz. Kiedy przyjdą do ciebie z wypowiedzeniem, wyraź swoje oburzenie i zaskoczenie.

Jeśli ta strategia brzmi znajomo – lepiej trzymaj kciuki za to, że twoi konkurenci mają taką samą.

>>> Polecamy: Przejście kluczowego pracownika do konkurencji może doprowadzić firmę do bankructwa