Zbliżający się giełdowy debiut Alibaby, największego chińskiego przedsiębiorstwa e-commerce, wywołuje na Wall Street prawdziwą sensację. Trudno się temu dziwić zważywszy na rekordowy charakter oferty publicznej Alibaby, o którym informuje agencja „Bloomberg”. Z jej doniesień wynika, że cena jednostkowych akcji – o której chiński gigant poinformuje jutro – może zostać ustalona na poziomie 70 dolarów.

Oznaczałoby to, że wielkość IPO Alibaby przekroczyłaby 22,4 mld dolarów. Tym samym firma założona przez Jacka Ma zdystansowałaby inną chińską spółkę. Przypomnijmy, że w 2010 roku Agricultural Bank of China podczas swojego debiutu giełdowego zebrał rekordowe 22,1 mld dolarów.

Zdaniem Cao Junbo z firmy analitycznej iResearch Consulting Group przygotowując się do giełdowego debiutu Alibaba uczy się na błędach popełnionych m.in. przez Facebooka. Po, pierwsze Chińczycy zdecydowali się, że miejscem ich IPO będzie New York Stock Exchange (Facebook debiutował na NASDAQ). Po drugie, ustalili cenę swoich akcji na rozsądnym pułapie 60-70 dolarów – który nie jest ani zbyt wysoki, ani też zbyt niski.

>>> Czytaj też: Nowatorski projekt: W Warszawie powstanie wypożyczalnia samochodów na wzór Veturilo

Reklama

Wchodząc na nowojorski parkiet Alibaba dołączy do wielu innych spółek, które w ostatnich latach skorzystały z rynkowego boomów windującego w górę rynkowe ceny akcji. Wystarczy wspomnieć, że w ciągu ostatnich pięciu lat wartość IPO wszystkich firm debiutujących na amerykańskiej giełdzie przekroczyła rekordowe 1,4 biliona dolarów, w porównaniu z 778 miliardami zebranymi w latach 2002-2007.

Alibaba Group to chiński holding internetowy zrzeszający kilkanaście spółek e-commerce. Najpopularniejsze z nich to: Alipay – platforma płatności internetowych, AliExpress – internetowy sklep online, Tabao – internetowa platforma aukacyjna oraz Alibaba.com – największa na świecie internetowa platforma handlowa dla biznesu. Założycielem Alibaby jest były nauczyciel języka angielskiego Jack Ma, którego majątek szacowany jest na 21,8 mld dolarów. W ubiegłym roku dochód z działalności spółek zrzeszonych w holdingu Alibaba przekroczył 7,5 mld dolarów.