Zmiany przewiduje opublikowany już projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. O jego założeniach pisaliśmy szerzej w artykule „Szykują się kolejne zmiany w akcyzie” (DGP 161/2022). Zakłada on m.in. wejście w życie obowiązku prowadzenia elektronicznych ewidencji i dokumentacji akcyzowych rok później, niż planowano, tj. 1 stycznia 2024 r. Zmiany dotyczące definicji płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich nie były zapowiadane w wykazie prac legislacyjnych. - Można więc założyć, że zostały wprowadzone do projektu niedługo przed jego publikacją. Trudno jednak uznać je za zaskoczenie - komentuje Wojciech Kieszkowski, doradca podatkowy i partner w Solveo.

Zioła i susz konopny

Pierwsza ze zmian zakłada nowelizację definicji wyrobów nowatorskich. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 2 pkt 36 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) chodzi o mieszaniny, w składzie których znajduje się tytoń lub susz tytoniowy (w tym zawierające odrębnie płyn do papierosów elektronicznych), inne niż tradycyjne wyroby tytoniowe. Muszą one przy tym dostarczać aerozol bez spalania mieszaniny. Aby móc nałożyć podatek na wyrób nowatorski, musi on więc zawierać tytoń lub susz tytoniowy.
Na gruncie obecnych przepisów opodatkowanym wyrobem nowatorskim nie są np. mieszaniny ziół czy suszu konopnego, które po podgrzaniu dostarczają użytkownikowi aktywnych substancji chemicznych lub aromatów.
Reklama
Mogą być one za to potraktowane podobnie do papierosów lub tytoniu do palenia zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym. Potwierdzają to m.in. wiążące informacje akcyzowe z 17 grudnia 2020 r. (sygn. WIA-2020-00135, WIA-2020-00135-136) czy odpowiedź byłego wiceministra finansów Jana Sarnowskiego z 23 stycznia 2021 r. na zapytanie senatorskie (sygn. PA1.054.1.2021). Nie jest to jednak rozwiązanie doskonałe dla fiskusa. W ostatnich dniach głośno było np. o korzystnym wyniku kontroli w sprawie jednej z firm sprzedających susz konopny. KAS uznała, że skoro klienci kupują taki wyrób nie z myślą o jego spaleniu, a przykładowo, aby użyć go w kuchni, to nie powinien on być opodatkowany na podstawie art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym. W tej sytuacji nie miało znaczenia, że zgodnie z badaniami ekspertów laboratorium celnego susz konopny nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.
- Podobne furtki do unikania opodatkowania zostaną zamknięte. Fiskus w trakcie kontroli nie będzie już musiał oceniać, czy np. nadający się do palenia susz konopny może być traktowany jako substytut tradycyjnych wyrobów tytoniowych - dodaje Mateusz Jopek, menedżer w zespole podatku akcyzowego i ceł w Deloitte.