Gry wideo to dziś najbardziej popularna forma rozrywki - według badania Polish Gamers Observatory (które objęło reprezentatywną grupę ponad 2 tys. polskich graczy w wieku 9-15 lat) 88 proc. dzieci samodzielnie mierzy się z wirtualnymi zabawami lub ogląda rozgrywki innych.

Wbrew stereotypowi gry są popularne nie tylko wśród chłopców.

Dziewczyny równie chętnie spędzają czas na wirtualnej rozgrywce, ale częściej robią to na urządzeniach mobilnych, więc mało kto to zauważa.

Reklama

Rynek gier wideo przeszedł jednak rewolucję. Dziś coraz więcej gier projektowanych jest tak, by rozgrywka nigdy się nie kończyła. W dodatku producenci zaszywają w nich mechanizmy, które wymagają od graczy zapłaty za sukces. Coraz częściej mówi się też o tym, że opierają się na hazardowych mechanizmach. Na początku 2023 austriacki sąd orzekł tak o piłkarskiej grze FIFA Ultimate Team.

Aby lepiej radzić sobie w rozgrywkach, gracze mogą uzupełniać kupować paczki - niespodzianki. W nich znajdują się awatary zawodników. Jak obiecuje producent, w niektórych są naprawdę mocni piłkarze. W których? Dowiadujemy się dopiero po opłacie i otwarciu paczki.

- Zaimplementowano w niej element losowości, czyli kłania nam się definicja hazardu - powiedział Michał Bobrowski z Webedia Polska, współautor projektu Polish Gamers Observatory. - Te lootboxy stały sięźródłem przychodu dla producentów gier - zauważył.

- Nie byłoby w tym nic złego, gdybyśmy wiedzieli czego za określoną kwotę mniej więcej się możemy spodziewać. Prędzej czy później trzeba by było to uregulować - mówi analityk.

Takie regulacje próbuje wprowadzić Wielka Brytania. Organizacja UKIE (United Kingdom Interactive Entertainment), zrzeszająca przedstawicieli branży gier wideo, wraz z rządem przygotowały zbiór 11 reguł, które stanowią o kierunku rozwoju mechanik lootboxów. To między między innymi odpowiednie oznaczanie produktów oraz ujawnianie prawdopodobieństwa trafienia nagród ze skrzynek.

„Wittenberg rozmawia o technologiach" to nowy projekt Dziennika Gazety Prawnej. Nowe odcinki będą dostępne co piątek w serwisach Gazetaprawna.pl, Forsal.pl oraz na YouTube.