Wzrost obrotów w centrach handlowych w maju
Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że obroty najemców w maju br. wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych.
"Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty wzrosły o 8,2 proc. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów najemców wyniósł 6 proc. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,9 proc. Podobny wynik odnotowały duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA), tu obroty były wyższe o 4,2 proc." - podano w komunikacie.
Analiza wzrostu dynamiki obrotów w centrach handlowych
Marcin Klammer, dyrektor zarządzający PRCH wskazał w komunikacie, że w maju 2024 r. wzrosła dynamika obrotów w centrach handlowych w porównaniu do kwietnia 2024 r. "Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, które są największym w Polsce cyklicznym badaniem obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że obroty najemców były o 5,4 proc. wyższe niż w maju 2023 r." - podał, Klammer, cytowany w komunikacie.
Powołując się na dane GUS dodał, że dokładnie taką samą dynamikę w cenach bieżących miała w maju sprzedaż detaliczna dla całego handlu.
Największe wzrosty obrotów według kategorii handlowych
W maju br. największe wzrosty obrotów w wybranych kategoriach obiektów handlowych odnotowały zdrowie i uroda (14,6 proc.), artykuły wyposażenia domu (8,5 proc.) oraz odzież i akcesoria (6,8 proc.)
"Raportowane przez PRCH wzrosty obrotów centrów handlowych były w maju dwukrotnie wyższe od poziomu inflacji. To dobra informacja, która oznacza, że to konsumpcja, a nie wzrost cen zwiększała obroty w sklepach. Jednocześnie, jak widać z porównania kategorii zawierającej tekstylia, modę i obuwie w danych GUS i PRCH, markowe sklepy odzieżowe zlokalizowane w centrach handlowych radzą sobie lepiej ze sprzedażą odzieży i akcesoriów niż cały rynek raportowany przez GUS, który obejmuje także handel rozdrobniony i niezrzeszony" - przekazał, cytowany w komunikacie, Przemysław Dwojak z GfK.
Porównanie wydatków w centrach handlowych z innymi segmentami handlu
"W maju 2024 r., w przypadku centrów handlowych odnotowano w tej kategorii wzrost o niemal 7 proc. w porównaniu do maja 2023 r., podczas gdy sprzedaż detaliczna dla całego handlu oraz sprzedaż w internecie spadły w tej kategorii o blisko 14 proc." - dodał.
W raporcie podkreślono, że średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii były maju 2024 r. o 6 proc. wyższe niż w tym samym okresie w 2023 r.
GfK to jedna z większych firm badawczych na świecie, zatrudnia ponad 10 tys. ekspertów.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit; zrzesza ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. (PAP)
fos/ pad/