Prowadzone przez łódzką prokuraturę regionalna śledztwo dotyczy niedopełnienia, w latach 2010–2012, obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych w zakresie działań dotyczących Amber Gold i działania tym samym na szkodę interesu publicznego.

Jak poinformowała PR zarzuty usłyszeli: b. wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. Transportu Lotniczego Zbigniew M. oraz b. wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. Standardów Lotniczych, a następnie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Tomasz K.

Podejrzanym zarzucono nienależyte nadzorowanie pracy podległych im pracowników urzędu, m.in. w zakresie związanym z zaniechaniem pozyskania sprawozdania finansowego spółki lotniczej Jet Air (poprzednika prawnego OLT Express Regional sp. z o.o.) oraz niepodjęciem działań zmierzających do skutecznego cofnięcia bądź zawieszenia przewoźnikowi koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych. Według śledczych czynów tych podejrzani mieli dokonać w latach 2010–2012.

PR poinformowała, że trakcie czynności podejrzani nie przyznali się do popełnienia zarzucanych im czynów i odmówili składania wyjaśnień. Wobec nich zastosowano środek zapobiegawczy w postaci poręczenia majątkowego w kwotach 35 tys. zł. wobec Zbigniewa M. oraz 50 tys. zł wobec Tomasza K.

Reklama

Podejrzanym grożą karą do trzech lat pozbawienia wolności.

Prokuratura przypomina, że wcześniej w wątku dotyczącym nieprawidłowości w działaniach Urzędu Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do powiązanych z Amber Gold spółek z grupy OLT zarzuty przedstawiono także: b. naczelnikowi wydziału lotniczej działalności gospodarczej, b. dyrektorowi i zastępcy dyrektora departamentu rynku transportu lotniczego, a także pracownikowi wydziału strategii i analiz finansowo-ekonomicznych urzędu.

Jak poinformowała PR na chwilę obecną w śledztwie zarzuty przedstawiono łącznie 11 osobom – pracownikom Urzędu Lotnictwa Cywilnego, urzędów skarbowych z terenu Gdańska oraz Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Amber Gold powstała na początku 2009 r. i miała inwestować w złoto i inne kruszce. Klientów kusiła wysokim oprocentowaniem inwestycji. W połowie 2011 r. spółka przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych Jet Air, następnie w niemieckich OLT Germany, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express.

Głośno o sytuacji spółki Amber Gold zrobiło się w lipcu 2012 r., kiedy linie OLT Express zaczęły mieć kłopoty finansowe - zawieszono wówczas wszystkie rejsy regularne przewoźnika, a następnie spółka poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w linie lotnicze. Linie OLT Express upadłość ogłosiły pod koniec lipca 2012 r. W połowie sierpnia 2012 r. upadłość ogłosiła spółka Amber Gold. Tysiącom swoich klientów nie wypłaciła powierzonych jej pieniędzy i odsetek od nich. Według ustaleń, w latach 2009-2012 w ramach tzw. piramidy finansowej firma oszukała w sumie niemal 19 tys. swoich klientów, doprowadzając do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w wysokości prawie 851 mln zł.