Wyniki za II kw.

"Raportowany zysk netto w III kw. na poziomie -237 mln PLN, (2 376 mln zł + 88,9% r/r po wyłączeniu pozycji nadzwyczajnych)" - czytamy w prezentacji wynikowej.

Wynik z tytułu odsetek wyniósł 816 mln zł wobec 2 496 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 1 282 mln zł wobec 1 122 mln zł rok wcześniej.

Reklama

"Wysokość wyniku odsetkowego pod silnym wpływem zdarzeń nadzwyczajnych - obciążeń wynikających z wakacjami kredytowymi (-3 111 mln) oraz rezerwy na zwrot podwyższonej marży (-48 mln)" - czytamy dalej w prezentacji.

Kwartalna marża odsetkowa z uwzględnieniem efektu wakacji kredytowych ukształtowała się na poziomie 84 pb, podano także.

Aktywa razem banku wyniosły 438,5 mld zł na koniec III kw. 2022 r. wobec 418,09 mld zł na koniec 2021 r.

W I-III kw. 2022 r. bank miał 1 601 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 3 671 mln zł zysku rok wcześniej.

"Zmiana zysku netto była determinowana przez:

1) poprawę wyniku na działalności biznesowej 4 , który osiągnął poziom 11 784 mln zł (wzrost o 600 mln zł r/r), głównie w efekcie wzrostu r/r wyniku z tytułu odsetek o 442 mln zł (pomimo ujęcia skutków ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, tzw. 'wakacji kredytowych', w wysokości 3 111 mln zł) oraz wyniku z tytułu prowizji i opłat o 514 mln PLN, przy spadku wyniku pozostałego o 355 mln zł,

2) pogorszenie o 1 448 mln zł wyniku z tytułu odpisów i utraty wartości uwzględniające ujęcie w 2022 roku kosztu ryzyka prawnego kredytów hipotecznych w walutach wymienialnych w wysokości 1 176 mln zł,

3) wzrost o 1 546 mln zł kosztów działania, w tym wzrost kosztów regulacyjnych o 1 280 mln zł r/r (m.in. w efekcie ujęcia kosztu dotyczącego wpłaty na fundusz pomocowy do spółki System Ochrony Banków Komercyjnych S.A. w wysokości 956 mln zł oraz kosztu składek na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców w wysokości 300 mln zł) oraz kosztów świadczeń pracowniczych o 142 mln zł r/r i kosztów rzeczowych o 106 mln zł r/r" - czytamy w raporcie.

Koszt ryzyka w III kw. był na poziomie 60 pb, zaś po 9 miesiącach wyniósł 58 pb, podano także w prezentacji.

"ROE raportowane na poziomie 7,9%, ROE skorygowane o pozycje nadzwyczajne na poziomie 19,6%" - czytamy dalej.

Wskaźnik ROA netto wyniósł 0,7% w III kw. br. wobec -0,2% rok wcześniej.

Wskaźnik kosztów/dochodów (C/I) wyniósł w tym czasie odpowiednio: 48,7% wobec 39,6% rok wcześniej.

Marża odsetkowa w wzrosła do 3,53% z 2,74% rok wcześniej.

Udział kredytów z utratą wartości to odpowiednio: 3,92% wobec 4,52% rok wcześniej.

Łączny współczynnik kapitałowy wyniósł w III kw. br. 17,15% wobec 18,97% rok wcześniej, zaś współczynnik kapitału Tier 1 - odpowiednio: 16,01% wobec 17,76%.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2022 r. wyniósł 1 769 mln zł wobec 3 526 mln zł zysku rok wcześniej.

Poziom partycypacji w wakacjach kredytowych

Liczba klientów grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego, który złożyli wniosek o zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego w ramach tzw. wakacji kredytowych wyniosła 265 tys. do końca września 2022 r., a poziom skorzystania przez klientów grupy kapitałowej z rządowego programu wakacji kredytowych jest zbliżony do oczekiwanego, podał bank.

"Na koniec września rzeczywisty poziom skorzystania przez klientów grupy kapitałowej z rządowego programu wakacji kredytowych jest zbliżony do oczekiwanego. Na wzrost współczynnika partycypacji klientów w przyszłości, a tym samym na poziom kosztów z tego tytułu, mogą potencjalnie mieć wpływ takie czynniki jak poziom bezrobocia, zachowania klientów oraz zmiany poziomu rynkowych stóp procentowych" - czytamy w raporcie kwartalnym.

Łączna liczba zawieszonych rat kredytów wyniosła ponad 1 mln, podano także.

Zakładana przez PKO BP partycypacja to 63%.

"Grupa kapitałowa dokonała korekty wartości bilansowej brutto kredytów hipotecznych na kwotę 3,1 mld zł, dokonując pomniejszenia przychodu odsetkowego. Wartość korekty została ustalona jako różnica wartości bieżącej szacowanych przepływów pieniężnych, wynikających z umów kredytowych, uwzględniającej zawieszenie płatności rat oraz bieżącej wartości bilansowej brutto portfela kredytowego. Kalkulacja straty oparta jest na założeniu, że około 63% klientów posiadających kredyt hipoteczny udzielony w PLN zdecyduje się na skorzystanie z wakacji kredytowych (współczynnik partycypacji klientów). Kwota straty, oszacowana przy założeniu skorzystania z wakacji kredytowych przez 100% klientów wynosiłaby 4,8 mld zł" - czytamy dalej w raporcie.

Ugody dotyczących kredytów w CHF

PKO Bank Polski zawarł do końca września br. 17 476 ugód z klientami indywidualnymi posiadającymi kredyty we frankach szwajcarskich (CHF), podał bank. Z tego 17 057 zawarto w postępowaniu mediacyjnym oraz 419 w toku postępowań sądowych.

"W III kwartale 2022 roku zarejestrowano 3,2 tys. wniosków o mediacje, 1 951 mediacji zakończyło się pozytywnie, a 1 247 mediacji - negatywnie. W sumie do 30 września 2022 roku zarejestrowano 30,8 tys. wniosków o mediacje, 17 944 mediacje zakończyły się pozytywnie, 7 027 mediacji zakończyło się negatywnie. Łączna liczba ugód zawartych do 30 września 2022 roku wyniosła 17 476, z czego 17 057 zawarto w postępowaniu mediacyjnym oraz 419 w toku postępowań sądowych" - czytamy w raporcie kwartalnym.

Ugody są proponowane w toku postępowań mediacyjnych prowadzonych przez Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego, w toku postępowań sądowych i postępowań wywołanych wnioskiem o zawezwanie do próby ugodowej.

"Aby ograniczyć ryzyko stopy procentowej od początku uruchomienia programu bank oferuje kredytobiorcom możliwość oprocentowania z wykorzystaniem stałej stopy procentowej przez 5 lat. W przypadku, gdy pozostały okres spłaty kredytu po zawarciu ugody będzie krótszy niż 5 lat, stała stopa procentowa będzie obowiązywała do końca obowiązywania umowy. Kredyt ze stałą stopą cieszy się coraz większą popularnością - w procesie ugodowym w III kwartale 2022 roku tę opcję wybrało 79% klientów, którzy po podpisaniu ugody kontynuują spłatę kredytu (oraz łącznie od początku oferowania ugód - 74% klientów, którzy kontynuują spłatę kredytu)" - czytamy dalej.

(ISBnews)