Dzięki rozbudowie roczne zdolności regazyfikacyjne terminala sięgną 8,3 mld m sześc., gazoport zyska też możliwości nie tylko odbioru LNG z drugiego stanowiska, ale i ładowania LNG na mniejsze metanowce, oraz bunkrowania napędzanych tym paliwem jednostek pływających.

Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z perspektywy 2014-2020 wyniesie do 461 mln zł.

Klienci: Polskie LNG i Zarząd portów

PORR i TGE dla Polskiego LNG zbudują trzeci zbiornik na LNG, większy niż dwa istniejące. Mają one po 160 tys. m sześc., nowy pomieści miał 180 tys. m sześć. skroplonego gazu. Również operator terminala będzie klientem, jeśli chodzi o budowę przez konsorcjum aparatury do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG na nowym stanowisku

Samo stanowisko - łącznie z estakadą przesyłową oraz urządzenia do cumowania konsorcjum wybuduje dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Rozbudowa ma potrwać do końca 2023 r.

Reklama

Wcześniejsze etapy rozbudowy

Już wcześniej - w lutym 2020 r. operator terminala podpisał umowę na wykonanie innej, bardzo ważnej części rozbudowy, czyli nowej baterii regazyfikatorów SCV oraz pomp kriogenicznych. Urządzenia te pozwolą zwiększyć wolumen gazu, wtłaczanego do krajowej sieci przesyłowej.

Również ten kontrakt przypadł konsorcjum PORR i TGE Gas Engineering. Umowę na dostawę samych jednostek SCV Polskie LNG podpisało w październiku 2019 r. z firmą Selas-Linde.

Pod koniec maja dodatkowe zdolności regazyfikacyjne terminala, które pojawią się po kolejnych etapach rozbudowy w całości zarezerwowało już PGNiG.

Jak po pandemii będzie wyglądał rynek, zarówno „dużego”, jak i „małego” LNG? Co traderzy mówią o przyszłości rynku LNG? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl