Rosja pilnie poszukuje nowych rynków dla swojej ropy. Z mizernym skutkiem
3/16 Kończy się czas, aby dostarczyć ropę z odległych portów do Chin i Indii przed wejściem w życie unijnego zakazu. Najkrótsze podróże do Indii, z rosyjskiego portu Noworosyjsk nad Morzem Czarnym, trwają około 2,5 tygodnia. Czas podróży wydłuża się do 3,5 tygodnia w przypadku przesyłek do Indii z portu Koźmino na Pacyfiku oraz do ponad miesiąca z terminali eksportowych na Bałtyku lub na arktycznym wybrzeżu Rosji. Tankowce ładujące się teraz w Primorsku lub Ust-Luga prawdopodobnie nie dotrą do terminali rozładunkowych w Chinach, a nawet takich jak Paradip i Visakhapatnam na wschodnim wybrzeżu Indii, przed wejściem w życie sankcji. Wysyłki do portów na zachodnim wybrzeżu Indii mogą prawdopodobnie trwać do około 7 listopada. Ładunek ropy z arktycznego portu Murmańsk zmierza obecnie do Chin Północną Drogą Morską wzdłuż arktycznego wybrzeża Rosji, to podróż, która powinna zająć około 3 tygodni. Przesyłki z rosyjskich portów na Pacyfiku docierają do chińskich terminali importowych w zaledwie kilka dni, a podróż z Morza Czarnego do Turcji jest podobnie krótka. Natomiast przesyłki do Indii trwają kilka tygodni, co naraża je na większe ryzyko naruszenia sankcji, zanim dotrą do celu.
Bloomberg