"Podczas wizyty w sklepie płaciliśmy średnio 24,29 zł, więcej o 3,5% niż miesiąc temu. W porównaniu do lipca ubiegłego roku, obroty wzrosły o 7,1%, przy spadku liczby wizyt o 5,4% i wzroście wartości koszyka o 13,3%" - czytamy w raporcie M/Platform. W lipcu koszyk zakupowy zawierał średnio 4,9 produktów wobec 4,7 w czerwcu.

W lipcu wartość obrotów w placówkach handlu tradycyjnego wzrosła o 4,5% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Liczba wizyt była na zbliżonym poziomie (+0,2%), kupowaliśmy jednak więcej produktów (+3,5%).

Reklama

Wśród kategorii, które najbardziej przyczyniły się do ilościowego wzrostu sprzedaży, było piwo, cukier, przyprawy oraz kategoria łącząca majonezy, dressingi i octy.

"Za wzrosty ilościowe w sklepach odpowiadają w analizowanym miesiącu kategorie mniejszej wagi dla obrotów sklepów, ale mające duże znaczenie dla kupujących o tej porze roku, czyli przyprawy i octy związane oczywiście z sezonem domowego przetwórstwa. Mówimy o wzroście przypraw na poziomie prawie 50% oraz ponad 100% kategorii octy. W danych M/platform widać także ponad 164% wzrost liczby kupowanych opakowań cukru. Część z tych zakupów wynika zapewne z przygotowywania słodkich przetworów. Wiemy jednak, że w ostatnim miesiącu mieliśmy także do czynienia z zakupami tego produktu na zapas, które mogły być generowane przez lęk towarzyszący medialnym doniesieniom o brakach tego produktu" - skomentowała dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.

Kategoria cukru była tą, która odnotowała najwyższy wzrost średniej ceny: +23% w porównaniu do czerwca. W lipcu za 1 kg cukru płaciliśmy średnio 5,19 zł, podczas gdy miesiąc wcześniej 4,22 zł. Rok temu za kilogram cukru płaciliśmy 2,82 zł, czyli o 84% mniej.

"Cena cukru w placówkach tradycyjnych notuje wzrosty od września zeszłego roku. Z miesiąca na miesiąc były to jednak wzrosty kilkuprocentowe. Ostatni wzrost średniej ceny w lipcu +23% zdecydowanie odbiega od poprzednich miesięcy. Tym samym cukier jest niechlubnym liderem podwyżek cen w ujęciu rok do roku ze wzrostem średniej ceny +84%. Na drugim miejscu jest olej ze wzrostem o 71%, a na trzecim masła/margaryny i smarowidła +48%. Jeśli dodamy do tego wzrost ceny mąki +42%, możemy uświadomić sobie, z jak trudną sytuacją w budżetach domowych borykają się obecnie Polacy" - dodała Rybołowicz.

Wskaźnik NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, odnotował spadek o 6,1 pkt m/m do 46,4 pkt. Prognoza na sierpień wynosi 43,1 pkt, co - jak podkreślono w komunikacie - wyraźnie wskazuje na odwrócenie się pozytywnego trendu w nastrojach.

Metodologia NHT jest następująca: wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych.

Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 3 267 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform. Badanie przeprowadzono w ostatnich dniach lipca.

M/platform to pierwsza i największa w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe.