Jak wynika z badania Ipsos przeprowadzonego w 12 krajach średnio 85 procent ankietowanych stwierdziło, że cieszy się z nadchodzących świąt i sylwestra, a jedna trzecia stwierdziła, że jest jeszcze bardziej podekscytowana niż w zeszłym roku. Ten entuzjazm jest jednak sprzeczny z poziomem stresu towarzyszącego konsumentom w obliczu wysokich poziomów inflacji na świecie. Średnio prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów stwierdziło, że odczuwa stres związany z wpływem rosnących cen, a 55 procent jest bardziej zestresowanych niż w zeszłym roku.

Jak pokazuje wykres statista.com, inflacyjny niepokój jest najbardziej rozpowszechniony w Rumunii, gdzie trzy czwarte (74 proc.) respondentów w tym kraju stwierdziło, że przez podwyżki cen odczuwają w tym roku większy stres związany z zakończeniem roku i świętami Bożego Narodzenia niż w 2021 r. W Stanach Zjednoczonych odsetek ten jest nieco niższy i wynosi 50 proc. Spośród analizowanych krajów najniższy odsetek zestresowanych respondentów (28 proc.) odnotowano w Brazylii.

Zmartwienia finansowe niewątpliwie wpłyną na to, jak w tym roku upłynie Boże Narodzenie. Średnio połowa ankietowanych na całym świecie spodziewa się, że rosnące koszty będą miały znaczący wpływ na ich świąteczne zakupy, a 40 procent mówi to samo na temat uroczystości świątecznych.

ikona lupy />
Odsetek respondentów, którzy twierdzą, że podwyżki cen powodują, że koniec roku/Święta Bożego Narodzenia są bardziej stresujące / statista.com
Reklama