Z wybrzeża do granicy z Czechami w 6 godzin. Oto stan prac nad autostradą A1 [ZDJĘCIA]
Z wybrzeża do południowej granicy Polski samochodem w około 6 godzin. Tak szybko będzie można przejechać kraj autostradą A1 o długości ok. 570 km. Stanie się tak jednak dopiero po zakończeniu prac nad ponad 138-kilometrowym odcinkiem drogi pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. Część brakującego odcinka A1 będzie dostępny dla kierowców jeszcze w tym roku, natomiast całość pod koniec 2022 r.
221 W tym roku GDDKiA planuje oddać do użytkowania trzy odcinki o łącznej długości 36,6 km, pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice. Według planów GDDKiA całą trasę kierowcy będą mogli przejechać w drugiej połowie 2022 r.
Media
222 Stopień zaawansowania robót na poszczególnych odcinkach jest zróżnicowany. Bliskie ukończenia są odcinki: Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe (długość 4,7 km, wykonawca konsorcjum firm: Berger Bau Polska i Berger Bau), Częstochowa Południe – Woźniki (16,7 km) oraz Woźniki – Pyrzowice (ok. 15,2 km, wykonawcą obu odcinków jest konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe i Strabag). Na tych fragmentach trasy A1 zaawansowanie robót sięga od 83 do 95 proc. "Oddanie ich do ruchu planowane jest w III kwartale bieżącego roku" – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Media
223 Nieco więcej do zrobienie jest na odcinku o długości ok. 21,3 km, wchodzącym w skład obwodnicy Częstochowy, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia. Na tym fragmencie trasy realizowanym przez konsorcjum włoskich firm: Salini Polska, Salini Impregilo oraz Todini Costruzioni Generali, zaawansowanie robót sięga blisko 60 proc.
Media
224
Budowa obwodnicy Częstochowy ma opóźnienie, dlatego GDDKiA podjęła kroki mające na celu wyegzekwowania od wykonawcy wywiązania się z umowy.
"Wykonawca w odpowiedzi na opóźnienia w budowie oraz niewywiązywanie się z warunków kontraktowych otrzymał wezwanie do wykonywania zaległych prac oraz do uregulowania zaległych płatności na rzecz podwykonawców. W minionym tygodniu zawarliśmy porozumienie, które umożliwi uregulowanie przez GDDKiA należności w kwocie ok. 30 mln zł bezpośrednio podwykonawcom. W dalszym ciągu mobilizujemy wykonawcę tego odcinka do zwiększenia aktywności na budowie tak, aby jeszcze w tym roku można było udostępnić do ruchu całą obwodnicę Częstochowy" – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Media
225 "Wraz z nadejściem wiosny rozpoczynają się prace na kolejnych odcinkach A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Na większej części trasy przeprowadzono już wycinkę drzew i prace geodezyjne" – podała GDDKiA.
Media
226 Prace na 7 kilometrowym odcinku między Radomskiem i granicą województw łódzkiego i śląskiego już się rozpoczęły. Intercor, wykonawca tego fragmentu autostrady, wprowadził nową organizację ruchu. "Kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię w obu kierunkach. Zamknięto jezdnię wschodnią, którą w normalnych warunkach jedziemy w kierunku Łodzi. By usprawnić przepływ ruchu na jezdni zachodniej wyznaczono trzy pasy ruchu: dwa w kierunku południowym i jeden w kierunku północnym" – czytamy w komunikacie.
Media
227
Zmiana organizacji ruchu będzie wprowadzona także na innych odcinkach. Na początku przyszłego tygodnia ruch będzie zmieniany na fragmencie trasy od granicy z woj. łódzkim do węzła Częstochowa Północ, realizowanym przez firmę Polaqua. Wykonawca będzie modyfikował ruch na 17-kilometrowym odcinku fragmentami. W pierwszej kolejności zmiany będą dotyczyły ok. 1/3 długości odcinka.
"Wyłączona zostanie jezdnia zachodnia, a kierowcy będą mieli do dyspozycji nitkę wschodnią. Od Łochyni do wiaduktu nad linią kolejową nr 146 relacji Wyczerpy – Chorzew Siemkowice w Lubojence, na odcinku około 5 km, zostanie wprowadzony ruch w układzie 2+1. To oznacza, że jadący na południe w kierunku Katowic, będą mogli korzystać z dwóch pasów, a dla kierunku przeciwnego, w stronę Łodzi, dostępny będzie jeden pas" – czytamy w komunikacie.
Media
228
"Wkrótce rozpocznie się wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na pozostałych odcinkach:
- węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km (wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Strabag),
- Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km (wykonawcą jest konsorcjum Strabag i Budimex)." - czytamy w komunikacie.
- Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km (wykonawcą jest konsorcjum Strabag i Budimex)." - czytamy w komunikacie.">
Media
229
Niebawem po zakończeniu kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zostanie podpisana umowa na ostatni odcinek długości ok. 24,2 km: węzeł Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk. Najkorzystniejszą ofertę na ten fragment trasy złożyła firma Mirbud.
"Po przebudowie na odcinku od Piotrkowa do Częstochowy kierowcy będą mieli do dyspozycji autostradę o trzech pasach ruchu w każdym kierunku z nawierzchnią z betonu cementowego. Zastąpi ona dwujezdniową drogę zbudowaną w epoce Edwarda Gierka. Na pozostałym odcinku do Pyrzowic będzie miała także nawierzchnię betonową oraz dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod dobudowę trzeciego" - podała GDDKiA.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Komentarze (27)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarsze