W celu kompleksowego uzupełnienia zasad rozliczania środków wspierających przedsiębiorców i inne podmioty zatrudniające pracowników w związku z kryzysem wywołanym epidemią COVID19 oraz zwiększenia bezpieczeństwa świadczonych przez przedsiębiorców turystycznych usług, w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych m.in.:

  • doprecyzowano termin na dokonanie rozliczenia udzielonego wsparcia – na 60 dni od dnia złożenia prawidłowego i kompletnego rozliczenia oraz dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu,
  • umożliwiono przeprowadzenie kontroli przez wojewódzki urząd pracy w okresie pobierania dofinansowania oraz w okresie 3 lat po zakończeniu tego okresu, nie tylko w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności przez podmiot korzystający ze wsparcia, ale także w siedzibie wojewódzkiego urzędu pracy,
  • umożliwiono żądanie zwrotu całej udzielonej pomocy przez wojewódzkie urzędy pracy, gdy podmiot, który uzyskał pomoc, nie spełnił kryteriów przyznania pomocy, które wykluczają możliwość jej otrzymania, tj. złożył niezgodne ze stanem faktycznym oświadczenie o spadku obrotów, o niezaleganiu w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na koniec III kwartału 2019 r. lub o niespełnianiu przesłanek do ogłoszenia upadłości,

    Zobacz również:

    Wojna informacyjna a Omikron. Czy nadal można wierzyć mediom?
  • umożliwiono dyrektorom wojewódzkich urzędów pracy wezwanie do rozliczenia otrzymanych środków w dodatkowym 30-dniowym terminie, pod rygorem obowiązku zwrotu całości otrzymanej pomocy,
  • zobowiązano do zwrotu całego dofinansowania otrzymanego do wynagrodzenia pracownika wraz z odsetkami, w przypadku niewywiązania się z obowiązku niewypowiadania umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie pobierania świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia,
  • wskazano, że decyzję o zwrocie środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników będzie wydawał dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy, a instancją odwoławczą będzie samorządowe kolegium odwoławcze, zaś należności do zwrotu będą podlegać ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • zobowiązano do zwrotu całości otrzymanego wsparcia w przypadku przedsiębiorców korzystających ze wsparcia udzielanego w ramach tzw. tarczy branżowej,
  • wydłużono do 31 marca 2022 r. termin wypłaty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, wsparcia na dofinansowanie kosztów prowadzenia działalności przez osoby samozatrudnione oraz pożyczek,
  • w ramach funkcjonowania Turystycznego Funduszu Pomocowego (TFP): ograniczono zakres danych i dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o wypłatę środków pieniężnych wpłaconych na rzecz organizatora turystki na poczet imprezy turystycznej; umożliwiono Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu weryfikację wniosku o wypłatę przez żądanie przedstawienia dodatkowych dokumentów jeszcze przed dokonaniem wypłaty na rzecz podróżnego; zobowiązano do zwrotu przez przedsiębiorcę wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów (TFZ), także po wykreśleniu takiego przedsiębiorcy z właściwego rejestru, o którym mowa w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych; umożliwiono zarachowanie składek organizatorów turystyki na poczet przyszłych płatności w przypadku, gdy umowy zostaną rozwiązane lub zmienione w sposób mający wpływ na wysokość składek należnych na TFP; wprowadzono sankcję grzywny dla organizatorów turystyki za uporczywe nieodprowadzanie rat na TFZ lub TFP, a także za zaniżanie wysokości należnej składki na TFP,
  • umożliwiono Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych nienaliczanie odsetek od zwróconego nienależnie pobranego świadczenia postojowego za okres od dnia przypadającego po dniu wydania decyzji do dnia spłaty określonego w decyzji, a także doręczanie decyzji i innych pism dotyczących nienależnie pobranego świadczenia postojowego w postaci elektronicznej na profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS.

Odpowiednie zmiany wprowadzono także w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawie z dnia z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Reklama

Ustawa wejdzie w życie, co do zasady, z dniem następującym po dniu ogłoszenia.