Przykład

Dwie klasy VII. W jednej klasie na lekcje religii chce uczęszczać 8 osób, w drugiej też 8. Dyrektor szkoły może stworzyć na potrzeby lekcji religii jeden oddział. Odbędzie się jedna lekcji religii dla 16 osób zamiast dwóch lekcji.

Protesty w sprawie łączenia uczniów w większe grupy

Reklama

Strona kościelna protestuje. Prawdopodobnie dlatego, że oznacza to spadek liczby zajęć z religii. Spowoduje to zmniejszenie dochodów nauczycieli prowadzących lekcje religii.

Kościół reprezentuje w tej sprawie Komisja Wychowania Katolickiego KEP. Przewodniczący komisji bp Wojciech Osial twierdzi, że zmiany zostały wprowadzone bez wymaganego przez prawo porozumienia ze stroną kościelną.

Min. edukacji B. Nowacka odrzuca te zarzuty twierdząc, że odbyły się konsultacje. I to w siedzibie MEN. Czym innym są jednak konsultacje, a czym innym jest zawarcie porozumienia. Konsultacje to spotkanie, po którym strony mogą pozostać przy swoim zdaniu.

Tak więc wszystko wskazuje na to, że strona kościelna pozostanie przy swoim stanowisku (MEN narusza prawo), a strona rządowa przy swoim (nasze działania są zgodne z prawem).

W tym sporze podnoszono jest także, że teoretycznie grupa mogłaby się z małych dzieci i trochę starszych uczniów (dla których treści dla młodszych kolegów nie są interesujące):

Przykład

Dyrektor szkoły skierował uczniów klasy IV i VI na jedną lekcję religii. Nauczyciel religii twierdzi, że program lekcji religii dla tych klas nie pokrywa się ze sobą.

Zasady wynikające z nowego rozporządzenia w sprawie organizacji religii

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach:

1. Przedszkole i szkoła organizują naukę religii w grupie obejmującej wychowanków danego oddziału albo uczniów danego oddziału lub danej klasy, jeżeli na naukę religii w danym oddziale lub danej klasie zgłosi się nie mniej niż siedmiu wychowanków tego oddziału albo uczniów tego oddziału lub tej klasy.

2. W przypadku gdy na naukę religii zgłosi się mniej niż siedmiu wychowanków danego oddziału albo uczniów danego oddziału lub danej klasy przedszkole i szkoła organizują naukę religii dla wychowanków tego oddziału albo uczniów tego oddziału lub tej klasy w grupie międzyoddziałowej lub grupie międzyklasowej.

1b. Przedszkole i szkoła mogą organizować naukę religii również w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej obejmującej:

1) wychowanków oddziałów albo uczniów oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się nie mniej niż siedmiu wychowanków albo uczniów w poszczególnych oddziałach lub klasach, lub

2) wychowanków oddziałów albo uczniów oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się nie mniej niż siedmiu wychowanków albo uczniów w poszczególnych oddziałach lub klasach, oraz wychowanków oddziałów albo uczniów oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmiu wychowanków albo uczniów w poszczególnych oddziałach lub klasach.

1c. W szkole podstawowej grupa międzyklasowa, o której mowa w ust. 1a i 1b, może obejmować uczniów klas I-III albo IV-VI, albo VII i VIII.

1d. Liczba wychowanków w grupie międzyoddziałowej w przedszkolu, o której mowa w ust. 1a i 1b, nie może przekraczać 25. Liczba uczniów w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej w szkole, o których mowa w ust. 1a i 1b, nie może przekraczać 28, a w przypadku grupy międzyoddziałowej lub międzyklasowej obejmującej uczniów klas I-III szkoły podstawowej - 25.

1e. Liczba wychowanków w grupie międzyoddziałowej albo uczniów w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej, o których mowa w ust. 1a i 1b, obejmujących wychowanków albo uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie może przekraczać odpowiednio:

1) maksymalnej liczby dzieci i uczniów, w tym maksymalnej liczby dzieci i uczniów niepełnosprawnych, w oddziale przedszkola integracyjnego, oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym, oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej,

2) maksymalnej liczby dzieci niepełnosprawnych w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym,

3) maksymalnej liczby uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej

- określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854).”.