Redakcja Independent opisuje badania naukowców z Uniwersytetu Helsińskiego, podczas którego uczestnicy byli podłączeni do elektroencefalografu. Badany oglądał wyświetlane mu obrazy, a EEG przesyłał dane diagnostyczne do sieci neuronowej – algorytmu zainspirowanego przez ludzkie mózgi – który wnioskował, czy dana fotografia została wybrana przez mózg jako odpowiadająca temu, o czym myślała osoba badana.

Sieć neuronowa była wtedy w stanie zaadaptować swoje przewidywania dotyczące twarzy, o której myślała dana osoba, i odpowiednio wygenerować obraz. Ostatecznie obrazy generowane przez komputer stopniowo dopasowywały się do tych, o których myśleli uczestnicy – z dokładnością 83 proc. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Scientific Reports.

O eksperymencie opowiedział Tuukka Ruotsalo, ekspert z Uniwersytetu w Helsinkach i profesor z Uniwersytetu w Kopenhadze: „Technika ta łączy naturalne ludzkie reakcje ze zdolnością komputera do tworzenia nowych informacji. W eksperymencie poproszono uczestników jedynie o spojrzenie na komputerowo generowane obrazy. Komputer z kolei modelował wyświetlane obrazy i ludzką reakcję na obrazy za pomocą obserwacji ludzkiego mózgu. Na tej podstawie komputer może stworzyć zupełnie nowy obraz, który odpowiada intencjom użytkownika”.

Naukowcy wierzą również, że badania te mogą być przydatne twórcom w pracy kreatywnej, a także pomóc w lepszym zrozumieniu tego, jak ludzie postrzegają rzeczy.

„Jeśli chcesz coś narysować lub zilustrować, ale nie potrafisz tego zrobić, komputer może w tym pomóc. Może tylko obserwować, na czym skupiasz uwagę i przewidywać, co chciałbyś stworzyć” – zapowiada Ruotsalo. Technologia nie rozpoznaje myśli, ale reaguje na skojarzenia – dodaje starszy badacz Michiel Spapé. „Obecnie odkrywamy, czy nasza technika może ujawnić nieświadome skojarzenia” – dodaje Spapé.