YouTube oświadczył w czwartek, że nie planuje wprowadzenia nowej aplikacji dla Apple Vision Pro, ani nie pozwoli na działanie swojej długotrwałej aplikacji na iPadzie na tym urządzeniu - przynajmniej na razie. YouTube, podobnie jak Netflix, zaleca klientom korzystanie z przeglądarki internetowej, jeśli chcą oglądać jego treści: „Użytkownicy YouTube będą mogli korzystać z YouTube w Safari na Vision Pro w dniu premiery.”

Spotify również obecnie nie planuje nowej aplikacji dla visionOS — systemu operacyjnego Vision Pro — i nie spodziewa się, aby jego aplikacja na iPada działała na urządzeniu po jego wprowadzeniu na rynek, według osoby zaznajomionej ze sprawą. Jednak usługa muzyczna prawdopodobnie nadal będzie działać z przeglądarki internetowej. Bloomberg News poinformował o decyzji Netflixa w środę.

Dotkliwe ciosy?

Reklama

Vision Pro będzie obejmować dostęp do aplikacji Apple dla muzyki i podcastów, które konkurują z ofertą Spotify. Ale brak wsparcia ze strony Netflixa, Spotify i YouTube oznacza, że najpopularniejsze aplikacje do streamingu nie będą dostępne, gdy zestaw trafi na rynek 2 lutego. Apple promowało urządzenie jako platformę do filmów, gier i innych rozrywek.

YouTube zadał szczególnie odczuwalny cios dla nowego produktu. Kiedy oryginalny iPad Apple'a został wprowadzony na rynek w 2010 roku, YouTube był jedną z niewielu aplikacji zainstalowanych na tablecie. Firma nie wykluczyła ostatecznego wsparcia dla Vision Pro, ale stwierdziła, że „nie ma w tej chwili żadnych planów w tej materii.”

YouTube i Spotify nadal oferują popularne aplikacje na iPhone'a i iPada. A to teoretycznie dawało im łatwą ścieżkę do wsparcia Vision Pro. Deweloperzy z oprogramowaniem na iPada w zwykłym sklepie App Store zobaczą swoje aplikacje w sklepie Vision Pro domyślnie.

Inni planują wsparcie?

Kilka innych aplikacji rozrywkowych nadal planuje wziąć udział w debiucie nowego produktu, w tym Disney+, Max, Peacock, ESPN i Amazon Prime Video. W sumie Apple twierdzi, że urządzenie będzie obsługiwało ponad 1 milion tytułów w sklepie aplikacji. Firma zacznie przyjmować zamówienia przedpremierowe na Vision Pro w piątek. Apple reklamuje swój zestaw Vision Pro w cenie 3 499 dolarów jako urządzenie rozrywkowe.

YouTube i Spotify odmówiły podania przyczyn rezygnacji z wsparcia urządzenia. Spotify nie oferuje aplikacji na konkurujących zestawach, takich jak Quest firmy Meta Platforms Inc., chociaż YouTube to robi. Spotify był również uwikłany w spór z Apple w sprawie polityki sklepu App Store, ale decyzja dotycząca Vision Pro nie jest podobno z tym związana.

Wiele aplikacji nie zadziała?

Śledztwo przeprowadzone przez MacStories w czwartek wskazało, że inne kluczowe aplikacje na iPhone'a i iPada, w tym Facebook, Instagram i WhatsApp firmy Meta, obecnie nie są ustawione do pracy na Vision Pro. Ale może się to zmienić przed premierą urządzenia. Być może deweloperzy planują całkowicie nowe wersje dla visionOS. Meta odmówiła komentarza w tej sprawie.

Wykonawca Apple odpowiedzialny za Vision Pro powiedział pracownikom w tym tygodniu, że oczekuje, iż opieka zdrowotna, szkolenia techników i edukacja ostatecznie staną się kluczowymi obszarami dla produktu. Firma bada również zastosowania korporacyjne.

Vision Pro stanowi pierwszą nową kategorię produktów Apple od czasu wprowadzenia smartwatchy w 2015 roku.