Wprowadzenie normy emisji spalin Euro ma na celu ograniczenia negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko i zdrowie publiczne poprzez kontrolę emisji zanieczyszczeń atmosferycznych, takich jak tlenki azotu (NOx), cząstki stałe (PM), węglowodory (HC) i dwutlenek węgla (CO).

Oto główne kategorie norm emisji spalin Euro:

  • Normy Euro 1: Wprowadzone w 1992 roku, określały poziomy emisji dla samochodów benzynowych. Normy Euro 1 były stosowane do 1996 roku.
  • Normy Euro 2: Wprowadzone w 1996 roku, obowiązujące dla samochodów benzynowych. Normy Euro 2 były stosowane do 2000 roku.
  • Normy Euro 3: Wprowadzone w 2000 roku, obowiązujące dla samochodów benzynowych i dieselowych. Normy Euro 3 były stosowane do 2005 roku.
  • Euro 4: Wprowadzone w 2005 roku, obowiązujące dla samochodów benzynowych i dieselowych. Normy Euro 4 były stosowane do 2009 roku.
  • Euro 5: Wprowadzone w 2009 roku, obowiązujące dla samochodów benzynowych i dieselowych. Normy Euro 5 były stosowane do 2014 roku.
  • Euro 6: Wprowadzone w 2014 roku, obowiązujące dla samochodów benzynowych, dieselowych i samochodów hybrydowych. Normy Euro 6 były stopniowo wprowadzane w latach 2014-2021.
  • Euro 6d-TEMP: Wprowadzone w 2017 roku, wprowadzające bardziej rygorystyczne testy emisji spalin pod rzeczywistymi warunkami jazdy. Normy Euro 6d-TEMP są wymagane od 2019 roku.
  • Euro 6d: Wprowadzone w 2020 roku, wprowadzające jeszcze bardziej rygorystyczne testy emisji spalin pod rzeczywistymi warunkami jazdy. Normy Euro 6d są wymagane od 2021 roku.
Reklama

Normy Euro 6d-TEMP i Euro 6d skupiają się głównie na obniżeniu emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) oraz wprowadzeniu bardziej realistycznych testów emisji spalin podczas jazdy na drogach.

ZOBACZ TEŻ: TE AUTA ZNIKAJĄ Z SALONÓW

Warto zauważyć, że normy emisji spalin EURO dotyczą nie tylko samochodów osobowych, ale także innych pojazdów, takich jak autobusy, ciężarówki i motocykle.

Norma emisji spalin Euro 7

Wprowadzenie normy Euro 7 jest planowane jest na 2025 rok. Jednak ostateczny termin wprowadzenia nowej normy może ulec zmianie w zależności od postępu prac Komisji Europejskiej. Norma Euro 7 ma między innymi obniżyć poziom emisji splin o 37 proc. dla aut osobowych, a w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów o średnio 56 proc. w stosunku do poprzedniej normy.