Wprowadzenie nowych kart 2. generacji nie powoduje konieczności wymiany dotychczasowych kart pierwszej generacji. Należy jednak pamiętać, że karty warsztatowe pierwszej generacji nie współpracują z najnowszymi tachografami inteligentnymi. Jedynie karty warsztatowe 2. generacji w pełni współpracują z dotychczas instalowanymi w pojazdach tachografami cyfrowymi i tachografami inteligentnymi. Tak więc każdy serwis tachografów, który będzie planował kalibrację tachografów inteligentnych musi posiadać karty warsztatowe 2. generacji.

Funkcjonalności nowych inteligentnych tachografów:

• Nowe klucze kryptograficzne i zabezpieczenia danych w mikroprocesorze na kartach.

• Moduł GNSS odpowiadający za rejestrację w tachografie lokalizacji pojazdu podczas rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz co 3 godziny w trakcie jazdy. Moduł będzie również służył jako drugi sygnał ruchu w celu ograniczenia manipulacji.

Reklama

• Moduł DSRC odpowiadający za zdalny odczyt danych przez służby kontrolne.

• Moduł umożliwiający służbom kontrolnym zdalny odczyt z tachografu informacji wskazujących na manipulacje.

• Moduł ITS do komunikacji z inteligentnymi systemami transportowymi.

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej państwa członkowskie zobowiązane są od dnia 15 czerwca 2019 r. wydawać karty 2. generacji do tachografów cyfrowych. Proces ten rozpoczął się w 2016 roku i przebiega w całej Europie bardzo wolno z uwagi na brak wystarczającej liczby jednostek homologacyjnych. W związku z tym kraje UE nie bez problemów przygotowują się do wdrożenia kart drugiej generacji. Polska dotrzyma jednak terminu wyznaczonego przez UE.