"Dla mnie osobiście to niezwykle ważna chwila, ale uważam, że to moment wręcz historyczny dla całej Warszawy. Od dziś możemy mówić, że stolica ma dwie pełne linie metra. Podpisując te umowy, sfinalizowaliśmy połączenie podziemną koleją Targówka z Bemowem. Cieszę się, że udało mi się tę inwestycję przeprowadzić od samego jej początku, aż do podpisania umowy na jej ostatni fragment" – podkreśliła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Wykonawcą tej inwestycji będzie konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Kontrakt wart ponad 959 mln zł ma zostać zrealizowany w ciągu 36 miesięcy. Dla obu stacji i łączących je tuneli wydany został już komplet pozwoleń na budowę.

"Budowa drugiej linii metra w Warszawie jest dla nas projektem priorytetowym. Nie ma mowy o żadnych kompromisach. Chcemy, by warszawiacy mogli wsiąść do metra, które zostanie wybudowane w sposób sprawny, a zarazem jak najmniej uciążliwy" - zapewnił przedstawiciel konsorcjum wykonawców, dyrektor oddziału na Europę Gülermak A.Ş. Mustafa Tuncer.

Umowa dotyczy budowy najkrótszego fragmentu II linii metra składającego się z 2,5 km tuneli, wentylatorni szlakowej oraz dwóch stacji: Ulrychów i Powstańców Śląskich (obie powstaną pod ul. Górczewską - jedna w rejonie ul. Białowiejskiej, a druga po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich).

Za stacją przy ul. Powstańców Śląskich przewidziano komorę torów odstawczych. Wyjścia ze stacji będą prowadzić do wszystkich narożników skrzyżowania, a także na przystanki tramwajowe.

Reklama

Prezes Metra Warszawskiego Sp. z o.o. Jerzy Lejk zwrócił uwagę, że po podpisaniu tej ostatniej umowy, w Warszawie w jednym czasie będzie realizowane 15 km metra.

Cała II linia metra ma być gotowa przed 2023 r. Obecnie warszawiacy mogą korzystać z jej centralnego odcinka, który został uruchomiony w marcu 2015 r. (składa on się z siedmiu stacji i prawie 6 km tuneli).

Obecnie trwają prace na budowie trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku oraz kolejnych trzech na Woli. Obie te budowy mają zakończyć się w 2019 r.

Pod koniec września podpisana została umowa na rozbudowę końcowej części II linii metra na odcinku Zacisze - Bródno (na końcu tej trasy powstanie hala z 11 torami, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów). Z kolei zgodnie z kontraktem zawartym 9 listopada w ciągu 48 miesięcy zrealizowana ma zostać inwestycja na odcinku Lazurowa - Karolin wraz z budową nowej Stacji Techniczno-Postojowej.

Każdego dnia z centralnego odcinka II linii metra korzysta około 150 tys. pasażerów. (PAP)

Autorka: Olga Zakolska