Metro w Warszawie - historia budowy (ZDJĘCIA)
Dokładnie 30 lat temu ruszyła budowa warszawskiego metra. Pierwsze plany inwestycji nakreślono już w 1927 roku, a pierwszą łopatę na placu budowy wbito w 1951 roku. Oto historia budowy metra w pigułce.
.
1 Szkicowy plan kierunków tras metra został zatwierdzony w 1927 roku, zaraz potem rozpoczęto pierwsze badania geologiczne. Jak informuje Biuro Planowania Rozwoju Warszawy, jako linię do realizacji w pierwszej kolejności plan ten wskazywał trasę północ-południe - od Pl. Unii Lubelskiej do rejonów dzisiejszego Ronda „Radosława”. Drugą linią miała być kolej łącząca Plac Saski (ob. Piłsudskiego) z Pragą. Na zdjęciu: budowa stacji Kabaty, źródło: Metro Warszawskie
Media
2 Prace nad projektem warszawskiego metra zostały wznowione tuż po wojnie. W 1951 roku rozpoczęto budowę metra głębokiego, jednak po dwóch latach ograniczono ją tylko do odcinka doświadczalnego, a w 1957 roku definitywnie przerwano prace przy budowie. Przez dziesięciolecia w latach 1945-1982 opracowywano różne wersje przebiegu linii metra dla kolejnych planów zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Na zdjęciu: budowa Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty, źródło: Metro Warszawskie
Media
3 15 kwietnia 1983 roku na trasie wykopu metra na Ursynowie został wbity w ziemię pierwszy stalowy pal. Pierwotne plany zakładały, że metro będzie budowane tańszą i sprawdzoną metodą odkrywkową. Tą metodą rozpoczęło budowę pierwszego odcinka na Ursynowie i kontynuowano aż do stacji „Politechnika”. Na zdjęciu: budowa stacji Natolin, źródło: Metro Warszawskie
Media
4 Dotarcie do centrum miasta przy wykorzystaniu metody odkrywkowej wiązało się jednak ze zbyt wielkim paraliżem komunikacyjnym Warszawy, dlatego metodę tą porzucono na rzecz podziemnego drążenia tunelu przy użyciu sowieckiej tarczy. Na zdjęciu: rozłożone elementy tarczy do drążenia tunelu I linii metra przy obecnej stacji Politechnika, źródło: Metro Warszawskie
Media
5 Tarcza produkcji sowieckiej posuwała się średnio dwa metry na dobę. Urobek z tarczy wydobywało się ręcznie i pakowało się na wagoniki. Potem trzeba było zrobić obudowę tunelu. Na pierwszym etapie uszczelniało się go słomą – tłumaczy agencji IAR rzecznik prasowy Metra Warszawskiego, Krzysztof Malawko. Na zdjęciu: stara sowiecka tarcza, która drążyła metro głębokie w Warszawie, źródło: Metro Warszawskie
Media
6 Na budowie metra nie obyło się bez problemów finansowych. W 1987 roku zmienił się system finansowania inwestycji – budżet centralny przestał być jedynym źródłem finansowania projektu. Zakres inwestycji został ograniczony – zrezygnowano z budowy stacji „Pl. Konstytucji” oraz „Muranów”. W 1990 roku Warszawa „otrzymała w darze” 10 sowieckich wagonów metra, a w 1994 roku zakupiono kolejne 32 rosyjskie wagony. Na zdjęciu: pociąg metra warszawskiego serii 81 produkcji rosyjskiej, fot. Wikimedia, autor: Ania0ania
Wikimedia Commons
7 Pierwszy 11-kilometrowy odcinek metra – od stacji „Kabaty” do stacji „Politechnika” – został oddany do użytku w 1995 roku. Kolejny, 1,5-kilometrowy odcinek do stacji „Centrum” otwarto w 1998 roku. W 2000 roku Metro Warszawskie odświeżyło swój tabor. Francuski koncern Alstom dostarczył do Warszawy 4 nowoczesne pociągi (24 wagony). Na zdjęciu: Chorzów, 2004 rok. Przygotowania do transportu pociągu dla Metra Warszawskiego z firmy Alstom fot. Grzegorz Celejewski.
Agencja Gazeta / Fot. Grzegorz Celejewski Agencja Gazeta
8 W latach 2001-2008 otwierano kolejne stacje metra – od „Ratusza” (2001 r.) przez „Marymont” (2006 r.) po „Słodowiec” i „Młociny” (2008 r.). Na zdjęciu: budowa stacji Słodowiec z lotu ptaka, Fot. Aleksander Prugar.
Agencja Gazeta / Fot. Aleksander Prugar AG
9 16 sierpnia 2010 roku rozpoczęto budowę drugiej nitki metra. Jak mówi agencji IAR rzecznik prasowy Metra Warszawskiego, Krzysztof Malawko, obecnie w ciągu doby może powstać nawet 40 metrów tunelu. Prawie wszystko jest zautomatyzowane. Wydrążony urobek jest transportowany specjalnym taśmociągiem i wydobywany na powierzchnię. Na zdjęciu: węzeł komunikacyjny Młociny FFot. Jerzy Gumowski.
Agencja Gazeta / Fot. Jerzy Gumowski AG
10 Inwestycje opóźniają jednak liczne przeszkody, które pojawiają się w toku prac. W sierpniu 2012 roku teren budowanej stacji „Powiśle” został zalany wodą z błotem, z kolei w październiku zapadła się ziemia w okolicach budowy stacji „Świętokrzyska”. Specjalnie na potrzeby II nitki metra w lutym 2011 roku podpisano umowę na zakup 35 pociągów Inspiro wyprodukowanych przez Siemensa we współpracy z nowosądeckim Newagiem. Koszt umowy to 1,69 mld złotych. Jeśli nic nie zakłóci już budowy, druga linia warszawskiego metra zostanie oddana do użytku jesienią 2014 roku. Na zdjęciu: budowa drugiej linii metra na ul. Świętokrzyskiej. Widok z biurowca Warszawskiego Centrum Finansowego. fot. Adam Stępień.
Agencja Gazeta / Fot. Adam Stępień Agencja Gaze
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję