Różne trasy, ale jeden pierścień wokół miasta. Od dzisiaj ekspresowa obwodnica Lublina będzie domknięta już z trzech stron.

Otwierany dziś odcinek poprowadzi od węzła Sławinek, gdzie krzyżują się trzy trasy: S12, S17 i S19, do węzła Węglin w Konopnicy pod Lublinem. Kierowcy ruszą tędy o godz. 13 od strony Rzeszowa, a kilka minut później z przeciwnego kierunku - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ten 10-kilometrowy odcinek S19, fragment przyszłej trasy Via Carpatia, umożliwia ominięcie Lublina po zachodniej stronie. Jest on uzupełnieniem rozpoczętej w budowie w 2011 r. i działającej już północnej i wschodniej części obwodnicy, czyli drogowego pierścienia składającego się z tras S12 i S17.

Dzięki otwieranej dziś nowej drodze tranzyt będzie mógł omijać Lublin także w relacji północ-południe. Dotychczas przejazd przez to miasto m.in. zapchaną ul. Kraśnicką zajmował średnio pół godziny. Teraz pokonanie odcinka między węzłami Rudnik i Węglin powinno potrwać niewiele ponad 10 minut (przy jeździe zgodnie z przepisami).

Nowa trasa ma dwa razy po dwa pasy plus rezerwę pod pas trzeci (po zewnętrznej stronie). Na polecenie GDDKiA wiadukty, kładki i mosty powstały w układzie docelowym, w związku z czym w razie rozbudowy drogi w przyszłości nie będzie potrzeby przebudowy obiektów.

Reklama

Generalnym wykonawcą jest Budimex, z którym GDDKiA podpisała kontrakt w październiku 2014 r. Sama budowa zachodniej obwodnicy pochłonęła 424 mln zł, a łącznie z dokumentacją projektową i wykupem gruntów wyszło prawie 620 mln zł. Z tej sumy Bruksela zrefundowała inwestorowi 274 mln zł.

Czytaj też: Inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Polski. Szydło: Rozpoczynamy realizację Via Carpatia

Jak sprawdziliśmy w GDDKiA, w tym rejonie Polski w realizacji są kontrakty na kilka innych odcinków:

> S17 z Lublina do granicy województwa. Oddanie do ruchu tego odcinka jest zaplanowane na wakacje 2019 r.

> Dwa odcinki S19 (Via Carpatia) w rejonie Rzeszowa: 12-kilometrowy fragment Sokołów Małopolski - Stobierna > odcinek Świlcza – Rzeszów o długości 6 km. Jak wynika z harmonogramów inwestora, kierowcy pojadą nimi w połowie 2017 r.

A te trasy są na etapie przygotowań:

> Droga krajowa (DK) nr 74 Szczebrzeszyn – Frampol. W przypadku odcinka Frampol – Gorajec w przyszłym roku ma być przetarg na roboty budowlane, a planowane otwarcie na przełomie 2018 i 2019 r. Z kolei fragment Gorajec – Szczebrzeszyn może zostać dopuszczony dopiero w 2020 r., bo inwestor jest teraz na etapie przetargu na dokumentację

> Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (DK 17). Inwestycja jest na pierwszym etapie przetargu. Trwa aktualizacja dokumentacji do decyzji środowiskowej. – Spodziewamy się, że na początku roku będzie można zaprosić oferentów do składanie finalnych ofert – podaje GDDKiA.

> S19 (Via Carpatia) w województwie lubelskim. W drugim etapie jest przetarg na 33-kilometrowy odcinek od Kraśnika do granicy z Podkarpaciem (do Lasów Janowskich). Dopiero w kwietniu 2017 r. Dyrekcja planuje wysłać do drugiego etapu pozostałe 42 km, czyli od obwodnicy Lublina do Kraśnika.

> Via Carpatia w województwie podkarpackim. Na początku 2017 r. powinien ruszyć drugi etap przetargów na w sumie sześć odcinków realizacyjnych między węzłami Lasy Janowskie i Sokołów Małopolski Północ. W sumie będzie to ok. 60 km.

>>> Polecamy: Wokół Łodzi domyka się drogowy pierścień. Co z budową obwodnic innych miast?