ikona lupy />
Warszawa Śródmieście / Media

Nowe pomysły to m.in. efekt propozycji warszawskich aktywistów. Do remontu warszawskiej linii średnicowej – najbardziej obciążonego odcinka torów w Polsce – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się od kilku lat. Po zaawansowaniu prac projektowych uznała, że może zwiększyć zakres robót. Okazało się bowiem, że stan budowanego jeszcze przed drugą wojną światową tunelu jest na tyle zły, że w dużej mierze konieczna jest jego odbudowa. To zaś stwarza szansę na budowę nowych stacji. Prezes spółki PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiada, że jest duża szansa na nowy przystanek PKP przy rondzie de Gaulle’a. Tu podróżni mogliby się przesiadać do licznych autobusów, które kursują prostopadłym do torów Traktem Królewskim. Nowa stacja może też powstać bliżej Wisły, niedaleko Wisłostrady. Jednocześnie zlikwidowana byłaby znajdująca między tymi punktami stacja PKP Powiśle. Prezes Merchel zaznacza, że przy tej stacji zachowany zostałby budynek dworca, który niedawno wpisano do rejestru zabytków. Zmieniono zostałoby jego przeznaczenie.

Ogromne zmiany szykują się także na stacji Warszawa Śródmieście, czyli na najbardziej obleganym przystanku linii średnicowej. Mają się tam pojawić dwa dodatkowe tory, co ma poprawić przepustowość linii. Liczba pociągów, które przejeżdżałyby w jednym kierunku w ciągu godziny, ma wzrosnąć z 16 do 24. Kolejarze obiecują też budowę łącznika ze stacji Śródmieścia do stacji metra Centrum.

ikona lupy />
Linia średnicowa - Ochota / Media
Reklama

>>> Czytaj też: Tory i drogi dwa razy droższe. Koszty rosną, firmy grożą zejściem z placów budowy

Jednocześnie gruntowna przebudowa tunelu będzie się wiązać z wielkimi utrudnieniami komunikacyjnymi. Etapami będzie tam wstrzymywany ruch kolejowy. Dodatkowo Aleje Jerozolimskie będą musiały zostać na kilka lat mocno zwężone.

PKP PLK twierdzi, że jest też techniczna możliwość wydłużenia Warszawskiej Kolei Dojazdowej do stacji Warszawa Śródmieście. To podmiejska kolejka z Grodziska Mazowieckiego, która teraz kończy trasę przy al. Jana Pawła II. Po jej wydłużeniu pasażerowie uzyskali możliwość wygodnej przesiadki do I linii metra. Za wydłużenie linii WKD musiałby zapłacić jej właściciel. Kolejka należy przede wszystkim do samorządu Mazowsza. To jednak wątpliwa inwestycja, bo zadłużone województwo musiałoby znaleźć setki milionów złotych na budowę kilkusetmetrowego tunelu.

ikona lupy />
Warszawa Wschodnia - wizualizacja / Media

Pewne są za to gruntowne zmiany na dworcach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Nad torami pojawi się tam zadaszenie, a obiekty mają być w pełni dostosowane dla osób niepełnosprawnych (pojawią się m.in. windy)

Jednocześnie sam remont linii średnicowej znacznie wydłuży się w czasie i mocno podrożeje. Jeszcze rok temu Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało, że cała przebudowa skończy w tej perspektywie unijnej, czyli do końca 2023 roku. Teraz prezes Merchel mówi o zakończeniu wszystkich prac w 2026 roku. W latach 2020 – 2022 dojdzie jedynie do gruntownej przebudowy dworca Warszawa Zachodnia, gdzie pod peronami ma powstać tunel tramwajowy.

Nie są jeszcze znany koszty całej przebudowy linii średnicowej, ale według prezesa PKP PLK sięgną one kilku miliardów złotych. Kolejarze liczą na dofinansowanie robót z nowego budżetu UE.

>>> Polecamy: Dzięki CPK powstanie nowa oś komunikacyjna w Polsce [MAPA]