Zmiana sposobu spełnienia świadczenia na rzecz administracji publicznej powinna nastąpić jeszcze przed zawarciem umowy, a jej przyczyną muszą być okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili wyboru najkorzystniejszej oferty. Zmiany są dopuszczalne również wtedy, gdy są korzystne dla zamawiającego, a przedsiębiorca będący wykonawcą wyrazi na nie zgodę.
Jednak przy ich dokonywaniu obowiązuje zasada, że zmiany sposobu świadczenia nie mogą dotyczyć zobowiązań wykonawcy, zawartych w ofercie, które były oceniane w toku postępowania. Natomiast umowa będzie nieważna w tej części, która wykracza poza określenie przedmiotu zamówienia. Chodzi tu o określenie zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Warunki odstąpienia od umowy

Wykonawca musi liczyć się z tym, że w pewnych przypadkach zamawiający ma prawo odstąpić od umowy. Prawo to przysługuje mu wówczas, gdy w sposób istotny zmieni się okoliczność powodująca, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, a nie można było tego przewidzieć w momencie jej zawierania. W takim przypadku zamawiający odstępuje od umowy w ciągu 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. Natomiast przedsiębiorca, który wykonał już do tej pory część umowy, ma prawo domagać się za swoją pracę wynagrodzenia.
Reklama
Ważne!
Wniesienie protestu jest dopuszczalne tylko przed zawarciem umowy. Zamawiający odrzuca protest wniesiony po terminie albo przez podmiot nieuprawniony oraz protest niedopuszczalny

Wniesienie protestu

Wszyscy wykonawcy mogą wnosić do zamawiającego protesty w związku z postępowaniem przetargowym. Mogą w nim zawrzeć swoje zastrzeżenia co do treści ogłoszenia o zamówieniu, czynności, które zostały podjęte przez zamawiającego w toku postępowania lub zaniechania czynności, do której zamawiający został zobowiązany na podstawie ustawy.
Protest przedsiębiorca powinien złożyć na piśmie, faksem lub drogą elektroniczną, w ciągu siedmiu dni od momentu powzięcia wiadomości o okolicznościach, które stanowią podstawę do jego wniesienia.

Termin zależy od wartości

Gdyby postępowanie było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego lub dotyczyło postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wówczas przedsiębiorca ma prawo wnieść protest w ciągu siedmiu dni od publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej albo stronach portalu internetowego urzędu.
Termin do wniesienia protestu zależy od wartości zamówienia. Może więc być również dłuższy i wynosić 14 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszczenia tej specyfikacji na stronach internetowych.

Różne terminy

Jeszcze inne terminy zostały przewidziane wówczas, gdy postępowanie będzie prowadzone w innym trybie niż przetarg nieograniczony. Wprawdzie przedsiębiorca powinien go wnieść w ciągu siedmiu dni od doręczenia specyfikacji, ale nie może tego zrobić później niż w ciągu trzech lub sześciu dni przed upływem terminu składania ofert – w zależności od wartości zamówienia.
Zamawiający powinien niezwłocznie przekazać kopię wniesionego protestu pozostałym wykonawcom, którzy uczestniczą w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zamieszczają go też na stronie internetowej, gdy dotyczy ogłoszenia lub postanowień specyfikacji.
Wniesienie protestu wstrzymuje zawarcie umowy, ponieważ aż do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia go zamawiający nie może jej zawrzeć.
Zamawiający powinien w tym samym czasie rozstrzygnąć wszystkie protesty dotyczące treści ogłoszenia, postanowień specyfikacji lub wykluczenia wykonawcy z postępowania. Nierozstrzygnięcie protestu w wymaganych terminach uważane jest za jego oddalenie.