Uruchomienie w Polsce sieci szybkich pasażerskich połączeń kolejowych to nie tylko skrócenie czasu przejazdu pomiędzy kilkoma miastami. Przyczyni się także do rozwoju regionów, powstania nowych miejsc pracy, wzrostu bezpieczeństwa przewozów pasażerskich oraz redukcji emisji CO2.
Po liniach kolei dużych prędkości (KDP) pociągi będą mogły jeździć z prędkością 300-360 km/h. Pierwsza trasa tzw. linia Y (Warszawa–Łódź–Kalisz–Poznań–Wrocław) połączy pięć aglomeracji, wpisując się w sieć korytarzy paneuropejskich kolei konwencjonalnych. Pozwoli to na wzrost udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich w Polsce (doświadczenia innych krajów pokazują, że udział ten wzrasta do poziomu kilkunastu procent).

Skutki społeczne

Podstawowe korzyści, jakie niesie ze sobą uruchomienie KDP, to skrócenie o co najmniej połowę czasu przejazdu pomiędzy większością miast wojewódzkich w Polsce, wzmocnienie powiązań międzyregionalnych w relacjach do stolicy i pomiędzy stolicami regionów, pełniejsze włączenie się regionów Polski w europejskie sieci współpracy gospodarczej, naukowej i kulturalnej, a także impuls do dalszego rozwoju miast i regionów (przykład miasta Lyon we Francji, który po włączeniu do sieci KDP stał się centrum naukowym). To także zwiększenie mobilności społeczeństwa wewnątrz kraju i wzrost ruchu turystycznego, o który Polska zabiega od kilku lat. Układ Y wybrany spośród ośmiu koncepcji zaproponowanych tras KDP okazał się najbardziej optymalnym z punktu widzenia wszystkich miast i regionów w Polsce.
– Dzięki tej linii będzie możliwe wyrównanie rozwoju ekonomicznego różnych regionów Polski. To ogromne możliwości rozwoju przede wszystkim dla regionu kalisko–ostrowskiego oraz łódzkiego. Miasto Łódź stanie się centrum komunikacyjnym kraju. Jednakże największym beneficjentem, wydaje się, będzie Wrocław, już dzisiaj centrum biznesowe, które z uwagi na skrócenie czasu dojazdu z innych regionów Polski zyska jeszcze bardziej na znaczeniu, i to w skali europejskiej – mówi Piotr Malepszak z Biura Kolei Dużych Prędkości PKP PLK S.A.
Reklama
Budowa linii Wrocław/Poznań–Łódź–Warszawa jest istotnym (brakującym) elementem sieci kolejowej dalekobieżnego transportu pasażerskiego. Dzięki tej trasie będzie można osiągnąć wysoką dostępność KDP dla mieszkańców kraju (uwzględniając modernizację pozostałych linii) dla około połowy populacji Polski. Zastosowanie najnowszych, sprawdzonych i dostosowanych do warunków polskich, technologii, pozwoli osiągnąć maksymalne korzyści płynące z przewozów pasażerskich – wysoka rentowność przewozów, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu, oraz korzyści ekologiczne.

Bez wypadków i spóźnień

Na polskich drogach w wyniku wypadków rocznie ginie 5,5 tys. osób. Przeniesienie potoku pasażerów na kolej daje szanse zmniejszenia zatłoczenia dróg, a tym samym zmniejszenia tej czarnej statystyki. Na przykład w Japonii przez 45 lat funkcjonowania przewozów dużych prędkości (ponad 4 mld przewiezionych pasażerów), nie było ani razu wypadku śmiertelnego, tylko raz doszło do wykolejenia pociągu i to z powodu trzęsienia ziemi. Podobnie jest w Europie. KDP okazuje się bezkonkurencyjne w porównaniu z innymi gałęziami transportowymi, także jeśli chodzi o spóźnienia pociągów. W Hiszpanii tylko 0,37 proc. pociągów linii AVE od września 1994 roku do końca 2007 odnotowała opóźnienia powyżej 5 minut, a średnie opóźnienie pociągu Shinkansen w Japonii wynosi 6 sekund.

Lepsza infrastruktura

Połączenie linii Y z trasami kolei konwencjonalnych wpłynie również na poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej. Zostaną przebudowane niektóre węzły kolejowe w celu wprowadzenia linii KDP do układu sieci linii konwencjonalnych. Dworce znajdujące się na trasach połączonych z KDP będą musiały być dostosowane do obsługi pociągów szybkich prędkości oraz wsparte specjalistycznym zapleczem techniczno-obsługowym. To pociągnie za sobą konieczność utworzenia systemu dróg dojazdowych do stacji obsługi pasażerów na linii Y, a także stworzenie skomunikowania KDP z centralnym portem lotniczym Polski. Powstanie również nowa grupa zawodowa na kolei, specjalnie przygotowana kadra do nadzoru oraz eksploatacji KDP (szansa dla młodych ludzi i kadry inżynierskiej), a także nowe miejsca pracy w trakcie samej realizacji projektu budowy KDP (przy budowie linii TGV we Francji o długości 250 km zatrudnienie znalazło 57 tysięcy osób).

Korzyści dla pasażera

Największym jednak beneficjentem będzie użytkownik, czyli pasażer KDP. Pociągi dużych prędkości będą kursowały zarówno po linii KDP, jak i pozostałych zmodernizowanych liniach (co zwiększy dostępność do połączeń dalekobieżnych), a poziom cen powinien być korzystny w stosunku do jakości usługi. Przy nieporównywalnym z obecnym komforcie i wygodzie podróży. Do tego możliwość korzystania z szybkich skomunikowań o bardzo wysokiej punktualności – doświadczenia krajów eksploatujących KDP pokazują, że w tym zakresie ta kolej jest niezawodna.
ikona lupy />
Planowane czasy połączeń między aglomeracjami / DGP
ikona lupy />
Ograniczenie emisji CO2 / DGP
ikona lupy />
Transport i zużycie energii / DGP