Francuski program wsparcia dla motoryzacji jest poddawany coraz ostrzejszej krytyce. Według analityków, kosztowna rządowa akcja zakładająca udzielanie wartego 1000 euro bonusu przy zakupie nowego samochodu w zamian za zezłomowanie starego, grozi zahamowaniem odbudowy rynku motoryzacyjnego w 2010 roku.

W sumie od początku roku, czyli w okresie kiedy rządowy program zaczął obowiązywać, sprzedaż nowych aut we Francji wzrosła o symboliczne 0,2 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym.

Ten marginalny wzrost nie jest w dodatku zasługą francuskich producentów. Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych koncernu PSA Peugeot Citroen spadła w I połowie roku o 14 proc. Łącznie nabywców znalazło 1,59 mln pojazdów, podczas gdy rok wcześniej było to aż 1,85 mln sztuk.

Choć analitycy twierdzą, że bez rządowej inicjatywy, spadek sprzedaży byłby jeszcze większy, to równocześnie podnoszą się głosy, że kontynuacja programu wsparcia dla motoryzacji może wyrządzić jeszcze większe szkody.

Przyszły rok będzie bardzo trudny

Reklama

Zdaniem prezesa największego rywala PSA, czyli koncernu Renault, Carlosa Ghosna po zamknięciu programów rządowych popyt na nowe samochody w przyszłym roku może się gwałtownie obniżyć, a to zahamuje odbudowę rynku motoryzacyjnego w Europie.

- Spodziewam się, że rok 2010 będzie równie trudny jak 2009 - powiedział Ghosn w wywiadzie dla francuskiego radia Europe 1. Prezes Renault dodał też, że rządy europejskie powinny już teraz podjąć pewne działania, aby „uniknąć szoku”, gdy znikną bonusy za złomowanie.

- Efekty tego typu programów zanikają wraz z upływem czasu. Nawet jeśli zostaną przedłużone w obecnej formie, to ich efekt spadnie niemal do zera - ostrzega Stuart Pearson z londyńskiego oddziału Credit Suisse.

Lepiej idą małe samochody

Nieplanowanym negatywnym efektem ubocznym programu bonusów za złomowanie starych aut jest też zmiana preferencji kupujących samochody. Zdaniem analityków najbardziej zauważalny jest wzrost sprzedaży mniejszych samochodów, a są to modele przynoszące producentom niskie zyski.

- Wspieranie sprzedaży małych aut spowoduje ogółem mniejsze o 400 mln euro przychody PSA i wywrze w sumie negatywny wpływ na roczne zyski koncernu – twierdzi Adam Jonas, analityk londyńskiego oddziału Morgan Stanley.

ikona lupy />
Miesięczna sprzedaż Renault / Bloomberg
ikona lupy />
Renault wyniki finansowe / Bloomberg
ikona lupy />
Peugeot Citroen wyniki finansowe / Bloomberg