Jest to trzecia edycja badania klimatu inwestycyjnego w Polsce przeprowadzona przez PAIiIZ wśród firm prowadzących działalność gospodarczą. Nastroje przedsiębiorców zostały zbadane w trzech kategoriach: uwarunkowania makroekonomiczne, jakość infrastruktury oraz instytucji państwowych.

"Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni wynikami tego badania. Średnia ocena wzrosła, w porównaniu do poprzedniego roku, z 3,1 punktu do 3,3 punktu w skali od 1 do 5" - powiedział podczas konferencji prasowej prezes PAIiIZ Sławomir Majman.

"Dzięki kryzysowi, paradoksalnie, Polska nam wypiękniała. Na tle innych krajów rozwiniętych okazało się, że mamy do zaoferowania inwestorom zagranicznym produkt, którego brakuje w posępnej Europie 2009 roku. Ten produkt nazywa się stabilność ekonomiczna" - powiedział.

Ponad jedna trzecia badanych firm uznała, że warunki inwestycyjne w Polsce są dobre lub bardzo dobre. Największym atutem klimatu inwestycyjnego w naszym kraju okazała się "chłonność rynku krajowego". Badani wskazali tutaj nie tylko na wielkość naszego rynku, ale także i na naszą obecność w UE.

Reklama

Badani wskazali na pozytywny trend w ocenie stabilności politycznej, która jeszcze dwa lata temu należała do najniżej ocenianych wymiarów klimatu inwestycyjnego. Ten aspekt najlepiej oceniły firmy działające w Polsce stosunkowo krótko (mniej niż 5 lat), które stanowiły 40 proc. badanych.

Oceny dostępności materiałów, surowców i komponentów oraz obecności wykwalifikowanej kadry roboczej odnotowały od roku 2007 zdecydowaną poprawę. Nastroje poprawiły się również w zakresie wysokości obciążeń fiskalnych. Dotyczy to głównie przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 pracowników.

Zdecydowanie najsłabszym wymiarem klimatu inwestycyjnego w Polsce, podobnie jak w poprzednich latach, okazała się infrastruktura drogowa. Słabe noty otrzymał też proces uzyskiwania licencji i koncesji oraz podatek VAT. Nie najlepiej oceniono również jasność i spójność przepisów podatkowych i zamówień publicznych.

Jak wskazała PAIiIZ, analiza klimatu inwestycyjnego w 2009 r. charakteryzuje się umiarkowanie pozytywnym nastawieniem przedsiębiorców inwestujących w Polsce. Pomimo globalnego kryzysu gospodarczego nastroje przedsiębiorców poprawiły się w stosunku do 2007 roku.