Naszym rynkiem hotelowym interesuje się kolejna sieć z amerykańskiej grupy Wyndham – dowiedział się „DGP”. Mowa o Ramadzie działającej w klasie obiektów 3,5- i 4-gwiazdkowych, obecnej w 47 krajach świata z blisko 900 obiektami. Jej główny rynek to USA. Ostatnio mocno rozwija się w Europie. Na Starym Kontynencie ma już 210 hoteli, w Azji – 100. W naszym regionie działają dwa hotele Ramada w czeskiej Pradze, po jednym w Astanie (Kazachstan), Doniecku (Ukraina), Moskwie i Jekaterinburgu (Rosja).

>>> Czytaj też: W Polsce rusza hotelowe eldorado

– Rozmawiamy z kilkoma zagranicznymi sieciami hotelowymi na temat ich rozwoju w Polsce. Do potrzeb i możliwości tego rynku najbardziej pasuje Ramada – mówi Alex Kloszewski, partner w agencji doradczej Colliers International, działającej na rynku nieruchomości komercyjnych, która m.in. reprezentuje interesy Wydham Hotel Group w naszym kraju.

Amerykański potentat mający w 65 krajach świata ponad 7,2 tys. hoteli pojawił się na polskim rynku na początku marca, zapowiadając, że pod jedną z wielu działających w ramach grupy marek Super 8 uruchomi w Polsce do 2016 r. co najmniej 10 hoteli ekonomicznych. Coliers ma wskazać dla nich lokalizacje, znaleźć partnerów biznesowych oraz producenta modułów, z których będą powstawać obiekty.

200 zamiast 10

Jak twierdzi Alex Kloszewski, plan uległ zmianie i ostatecznie w ciągu 10 lat ma powstać aż 200 obiektów tej sieci. – Hotele Super 8 mają się znaleźć na obrzeżach dużych miast i przy stacjach benzynowych przy głównych trasach – wyjaśnia.

Coliers podpisał już list intencyjny z jedną z większych sieci paliwowych w Polsce, przy której mają powstawać hotele. Firma nie ujawnia jednak przyszłego partnera. – Do czasu zawarcia ostatecznej umowy nie możemy upubliczniać, o jaki koncern chodzi – powiedziano nam w Colliers International. Raczej nie jest to Orlen, który zawarł umowę o współpracy z inną siecią hoteli ekonomicznych – Comfort Experss.

>>> Czytaj też: Hotele pozbywają się gwiazdek. Luksusowe pokoje coraz tańsze

Kiedy ruszą prace nad pierwszym hotelem Super 8, zależy od tego, kiedy zostanie pozyskany inwestor strategiczny do budowy obiektów. Wśród kandydatów wymienia się dwie nieobecne dotychczas na polskim rynku firmy – jedną z Belgii, drugą z Izraela. – Trzecim partnerem ma być polska firma, która miałaby produkować półfabrykaty do budowy hoteli. Pierwszy Super 8 może zostać otwarty pod koniec tego roku. Prawdopodobne lokalizacje to Warszawa lub Wrocław.

Boom trwa

Zdaniem Andrzeja Szafrańskiego, eksperta rynku hotelowego, Polska przyciąga nowych graczy, bo wciąż brakuje tu hoteli, zwłaszcza ekonomicznych. W tym roku, według jego wyliczeń, inwestycje na rynku hotelowym mogą sięgnąć 1,5 mld zł o ponad 50 proc. więcej niż w 2011 r. Do użytku oddanych ma zostać ponad 100 obiektów. Duży udział w tym ma mieć sieć Best Western, która do końca tego roku chce uruchomić co najmniej 10 hoteli. – Rozmawiamy z właścicielami obiektów, rozważającymi przyłączenie się do sieci – mówi Saija Kekkonen, dyrektor zarządzający Best Western na Finlandię, kraje bałtyckie i Polskę.