Grupa ITI poinformowała w czwartek, że rozważa różne opcje dotyczące ewentualnej sprzedaży całego posiadanego przez nią pośrednio pakietu akcji TVN.

W opinii analityka Deutsche Banku Łukasza Wachełki, sprzedaż TVN nie będzie miała dużego wpływu na rynek medialny w Polsce. "Potencjalny nowy właściciel może mieć możliwość tańszego kupowania programów telewizyjnych. Może to trochę uderzyć w marże konkurencji, ale nie będzie to miało wielkiego wpływu na rynek. Nie spodziewam się też większych inwestycji nowego właściciela, bo TVN ma silną pozycję na rynku" - powiedział PAP.

>>> Czytaj też: Sprzedaż TVN to 5. największa transakcja dekady. Cena: nawet 6,5 mld zł

Wachełko uważa, ze trudno ocenić to, kiedy mogłoby dojść do sprzedaży Grupy TVN. "Nie wiemy, w jakiej fazie jest ta transakcja. Docierają tylko do nas informacje medialne. Potencjalnie mogłoby do niej dojść w ciągu najbliższych kilku tygodni, ale równie dobrze w perspektywie kilku miesięcy" - zaznaczył. Dodał, że prawdopodobnie dojdzie też do sprzedaży całości Grupy TVN - wraz z Grupą Onet.pl i platformą "n".

Reklama

Analityk uważa, że kupnem TVN może być szczególnie zainteresowany TimeWarner. "Korporacja ta działa na europejskim rynku poprzez Central European Media Enterprises. Posiadając TVN mogłaby uzyskać efekt synergii i ograniczyć koszty" - zaznaczył.

Zdaniem analityka firmy PMR Zorana Vuckovica, przejęciem TVN mogą być zainteresowane korporacje Fox, TimeWarner i Bertelsmann. "Fox, należąca do Ruperta Murdocha, już raz nieudanie zainwestowała w Polsce w telewizję Puls. Koncern ten obecnie zmaga się ze skandalem w Wielkiej Brytanii związanym z podsłuchiwaniem telefonów przez +News of the World+. W wyniku tego skandalu odroczone zostały plany Murdocha o przejęcie telewizji BSkyB. Z kolei pozycja TimeWarner zyskałaby przez przejęcie TVN, gdyż korporacja kontroluje stacje telewizyjne w kilku krajach w regionie, poprzez Central European Media Enterprises. O planach wejścia Bertelsmanna do Polski rynek plotkuje od dawna" - powiedział PAP.

>>> Zobacz też: Zobacz kulisy przejęcia Polkomtelu przez Zygmunta Solorza-Żaka

Podkreślił też, że bardzo ważnym czynnikiem w potencjalnym przejęciu TVN przez korporacje medialne będzie działalność "pozatelewizyjna". "Z jednej strony działalność na rynku internetowym, czyli Onet, oraz w segmencie telekomunikacyjnym (platforma +n+) dla potencjalnego kupca oznacza możliwość wejścia na nowe rynki. Z drugiej strony, jeżeli nowy właściciel posiadały już rozbudowaną działalność na tych rynkach, a co za tym idzie i ofertę, uzyskałby możliwość natychmiastowego wprowadzenia jej na rynek i w konsekwencji istotnego zwiększenia własnych przychodów" - zaznaczył.

Vuckovic uważa, że dlatego udziałowcy prawdopodobnie planują sprzedaż TVN w całości. "W takim scenariuszu dojdzie do jednoczesnej sprzedaży wszystkich podmiotów zależnych od TVN - Onetu oraz platformy +n+. Ma to największy sens - rynki, na których te podmioty działają, są ze sobą powiązane i możliwości synergii są największe. (...) Optymistycznie patrząc, jeżeli zarówno sprzedający, jak i kupujący są zdeterminowani w sfinalizowaniu transakcji, do jej zakończenia mogłoby dojść w ciągu pół roku" - powiedział.

Nie wykluczył też możliwości nabycia różnych segmentów TVN przez kilka różnych podmiotów nawet w jednej transakcji. "Fundusze private equity mogą być zainteresowane przede wszystkim poszczególnymi segmentami działalności, jak Onetem, czy należącym bezpośrednio do Grupy ITI Multikinem" - zaznaczył.

Analityk przypomniał też, że ITI jako grupa nie ujawnia swoich danych finansowych w Polsce. "Wiadomo, że refinansowanie zadłużenia grupy wpływa znacząco na jej bieżącą działalność oraz na EBITDA (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków, deprecjacji oraz amortyzacji - PAP). Z drugiej strony pozycja rynkowa TVN jest stabilna, przychody TVN wzrosły w ubiegłym roku. W działalności telewizyjnej TVN znajduje się w czołówce stacji telewizyjnych w kraju. Onet.pl jest najpopularniejszą witryną krajową, a prognozy dla przychodów platformy satelitarnej +n+ wskazują na wypracowanie w 2011 r. pozytywnego EBITDA" - dodał.

Analityk UniCredit Przemysław Sawala-Uryasz uważa, że sprzedaż Grupy TVN nie będzie miała bezpośredniego wpływu na układ sił na rynku. "Nie sądzę, żeby konkurencja miała się czego obawiać" - powiedział PAP. Spodziewa się też, że Grupa ITI będzie chciała sprzedać zarówno TVN, jak i zależne od niego spółki - Onet.pl i platformę "n". "I tutaj pojawiają się różne scenariusze. Można te aktywa sprzedać w jednym pakiecie, ale również każdą z jednostek biznesowych oddzielnie, innemu inwestorowi" - podkreślił.

"Spodziewam się jednak, że ze względu na efekt synergii, potencjalny inwestor chciałby zakupić TVN wraz Grupą Onet.pl. (...) Z kolei platforma +n+ będąc sporym obciążeniem na bilansie Grupy TVN, jak na razie pozostaje nierentowna. Sprzedaż tego aktywa wraz z telewizją TVN może zaniżyć potencjalną wycenę nadawcy telewizyjnego" - powiedział. Dodał jednak, że scenariusze sprzedaży mogą być różne. Podkreślił też, że obecnie kapitalizacja Grupy TVN to ok. 5,8 mld zł.

Biuro prasowe Grupy ITI poinformowało w poniedziałek PAP, że obecnie wszelkie informacje, jakie może przekazać nt. planów Grupy ITI, zawarte są w komunikacie holdingu z 7 lipca br.

"ITI Holdings S.A. (+Grupa ITI+), wiodący polski koncern multimedialny w odpowiedzi na ostatnie spekulacje w mediach informuje, że wspólnie ze swoimi doradcami finansowymi, J.P. Morgan i Nomurą, analizuje różne strategiczne opcje związane z należącym do niej pakietem kontrolnym akcji TVN S.A (+TVN+). Żadne decyzje związane z potencjalną sprzedażą tych akcji nie zostały dotąd podjęte" - napisano w tym komunikacie.

Grupa TVN - która należy do Grupy ITI - jest właścicielem dziesięciu kanałów telewizyjnych: TVN, TVN7, TVN24, TVN CNBC Biznes, TVN Meteo, TVN Turbo, TVN Style, Telezakupy Mango, ITVN, NTL. Jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od grudnia 2004 roku, będąc częścią indeksu WIG 20. Do Grupy TVN należy Grupa Onet.pl S.A., w skład której wchodzi: Onet.pl, OnetBlog, Sympatia.pl, Onet.tv, OnetLajt, OnetSkype, Zumi, tvn24.pl i Plejada.pl.

W październiku 2006 roku Grupa ITI wprowadziła na rynek platformę cyfrową "n". Do Grupy ITI należą też: sieć kin Multikino oraz klub piłkarski Legia. Holding posiada też udziały w Wydawnictwie Pascal i Tygodniku Powszechnym.