Brian Souter najpierw zainwestował w PolskiBus.com, a teraz zamierza produkować u nas autobusy. – Nie myślimy o autobusach dalekobieżnych, które moglibyśmy wykorzystywać w działalności firmy PolskiBus.com. Interesuje nas tańszy segment tego rynku – mówi sir Brian Souter. Nie chce jednak zdradzić szczegółów.
Bardziej rozmowni są eksperci. – Do kupienia są niemal wszyscy polscy producenci – wyjaśnia Aleksander Kierecki, szef firmy JMK Analizy Rynku Transportowego. Według niego kupić można Autosan należący do Sobiesława Zasady, także Solbus od Jarosława Śliżaka, słupską Kapenę, a nawet Solaris należący do rodziny Olszewskich i polski oddział Scanii.
Kierecki na podstawie dotychczasowych inwestycji ocenia, że Brian Souter nie myśli o Solarisie czy Scanii, za które trzeba zapłacić setki milionów złotych. – On raczej inwestuje od podstaw lub szuka okazji – mówi.
Reklama
Bardziej prawdopodobny wydaje się zatem zakup Autosanu lub Solbusu. Tym bardziej że obydwie firmy są w trudnej sytuacji finansowej. Ich przedstawiciele nie chcą mówić o możliwych scenariuszach na przyszłość.
Sytuacja do złudzenia przypomina inwestycję funduszu w PolskiBus.com. Trzy lata temu zabiegał on o zakup w ramach prywatyzacji mazowieckich PKS-ów. Zrezygnował jednak, widząc ogromną rolę związków zawodowych w tych przedsiębiorstwach. Niebawem okazało się, że Szkot inwestuje w PolskiBus.com. Do tej pory włożył w spółkę 20 mln euro, a w ciągu najbliższych 18 miesięcy chce wydać kolejne 30 mln zł.
Czy wchodzenie teraz w sektor produkcji autobusów jest dobrym pomysłem? Kierecki przypomina, że sprzedaż pojazdów, a co za tym idzie – ich produkcja – systematycznie maleje na całym świecie. W Polsce w 2012 r. osiągnęła poziom 3838 sztuk – o 19,6 proc. niższy niż rok wcześniej. – To efekt mniejszego eksportu oraz słabszego popytu na krajowym rynku – twierdzi.
W 2012 r. zarejestrowano w Polsce o 18 proc. mniej autobusów niż w 2011 r., a na dodatek fabryki wyeksportowały o 15 proc. mniej pojazdów (tylko 3,2 tys.). W tym roku eksperci spodziewają się dalszych spadków zarówno w zamówieniach krajowych, jak i zagranicznych.
Jeżeli Souter zdecyduje się inwestować w produkcję autobusów, będzie kolejnym podmiotem z zagranicznymi korzeniami. Dziś największym producentem w Polsce jest MAN, z którego fabryki w 2012 r. wyjechały 1343 autobusy (-14,2 proc.). Produkują u nas także Volvo (699 sztuk w 2012 r.) i Scania (341 pojazdów). Z gigantami dzielnie zmaga się Solaris. Bramy fabryki w Bolechowie opuściło w zeszłym roku 939 wozów – o 17,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednak to właśnie należąca do rodziny Olszewskich firma jest drugim producentem w naszym kraju. Resztę graczy dzieli od czołówki spora różnica. CMS Auto, które jest na piątej pozycji, wyprodukowało w zeszłym roku 186 autobusów. Kapena, Autosan, Solbus czy AMZ jeszcze mniej.