Konkurs na nowego dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończył się fiaskiem: żaden z sześciu kandydatów nie został rekomendowany minister infrastruktury Marii Wasiak. Wiadomo już, że pełniącym obowiązki – co najmniej do jesiennych wyborów – pozostanie Tomasz Rudnicki, który trafił na to stanowisko trzy tygodnie temu po odwołaniu Ewy Tomali-Boruckiej, a od 2008 r. był wicedyrektorem Dyrekcji. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zdecydowało się więc na wariant bezpieczny: na początku perspektywy UE 2014–2020, w ramach której Dyrekcja ma wydać w sumie 93 mld zł, nie będzie personalnych eksperymentów.

Z informacji DGP wynika, że w najbliższych miesiącach na drogach będzie działo się bardzo dużo. Lada dzień poznamy wykonawców jednego z największych zadań najbliższych pięciu lat – mierzącego 18,5 km odcinka południowej obwodnicy Warszawy (POW) z 2,3-kilometrowym tunelem pod Ursynowem i nowym mostem przez Wisłę. – Przetargi na POW planujemy rozstrzygnąć w maju. Kontrakty będą realizowane w systemie „projektuj i buduj”. Planowane lata realizacji to 2016–2019 – zapowiada Agnieszka Stefańska, rzeczniczka mazowieckiej GDDKiA. MIR zakładało, że inwestycja pochłonie 6,7 mld zł. Gdyby wybrać najtańsze oferty, które złożyli Astaldi, Gülermak i Warbud, inwestycja powstałaby za 2,5 mld zł. Komisja przetargowa musi jednak stwierdzić, czy złożone oferty nie noszą znamion dumpingowych, zapowiada się więc serial protestów oferentów.

>>> Czytaj też: Przed Polską kolejne negocjacje w sprawie głównych szlaków komunikacyjnych UE [MAPA]

Jak się dowiedzieliśmy, w ciągu najbliższych tygodni będą podpisywane umowy na autostradę A1 od Pyrzowic na Śląsku do Częstochowy (wraz z obwodnicą tego miasta). Budowa tej części autostrady A1 została podzielona na cztery odcinki o łącznej długości ponad 50 km. Koszt – ponad 3 mld zł. Plan jest taki, że w przypadku dwóch z nich umowy powinny zostać podpisane najpóźniej w lipcu, a pozostałe dwa po wakacjach (oferty na jeden zostaną otwarte na dniach). – W tym roku cała trasa powinna być w realizacji. Ta część autostrady powinna być gotowa w 2018 r. – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Co dalej z A1? Na odcinek ze Strykowa do Tuszyna poczekamy jeszcze do lata 2016 r., a koncepcję i terminy realizacji wyczekiwanych 82 km z Częstochowy do Tuszyna MIR wciąż trzyma w tajemnicy.

Na etapie przetargów jest obecnie 877 km dróg, z tego 34 postępowania w pierwszym etapie, a 26 w drugim, czyli są już bliskie rozstrzygnięć. Nowe zamówienia czekają tylko na przyjęcie przez rząd ostatecznej wersji Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r., co ma nastąpić w połowie czerwca. Wtedy będzie można rozpocząć procedury dotyczące dwóch odcinków drogi S19 między Lublinem i Rzeszowem o łącznej długości prawie 130 km, a także trasy S61 z Suwałk do Budziska. Wśród oczekujących projektów jest np. trasa S7 z Warszawy do Grójca, czyli nowa wylotówka na Kraków, którą warszawiacy nazywają Puławską-bis. Niedługo ma ruszyć przetarg na węzeł Lubelska, czyli połączenie S2 i S17, południowej i wschodniej obwodnicy stolicy. 

>>> Czytaj też: Asfalt idzie na wojnę z betonem. Jaka przyszłość czeka polskie drogi?

W budowie jest dziś ponad 630 km dróg. W lipcu kierowcy mają zacząć jeździć nowym odcinkiem trasy S69 w rejonie Żywca. W decydującą fazę wkroczyła przebudowa trasy S8 między ul. Powązkowską i Modlińską w Warszawie wraz z mostem Grota. Po zakończeniu inwestycji prowadzonej przez czeski Metrostav stanie się on najszerszą przeprawą w Polsce: pomieści po pięć pasów ruchu w obie strony, chodniki i ścieżki rowerowe. Wartość kontraktu – prawie 800 mln zł. Oficjalnie prace mają zakończyć się w październiku. W grudniu kierowcy mają ruszyć nową wylotówką z Warszawy na Katowice, czyli obwodnicą Raszyna, na której Strabag ułożył już 65 proc. nawierzchni.

Kierowcy z południa Polski czekają na 41-kilometrowy odcinek A4 między Rzeszowem i Jarosławiem. Konsorcjum Budimeksu i Strabagu, które kończy trasę po Polimeksie-Mostostalu, zapowiada, że zostanie skończona do maja 2016 r.

Według projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 planowane jest wybudowanie ok. 2228 km nowych dróg (71 km autostrad, 1790 km ekspresówek i 35 obwodnic miast, które liczą w sumie 366 km). Na liście rezerwowej jest dodatkowo 630 km tras.