Autorzy opracowania twierdzą, że jednym z najważniejszych zadań dla władz powinno być zwiększanie przepustowości sieci drogowej w kraju. Zdaniem Michała Mazura z PwC, dominująca rola dróg to efekt wieloletnich inwestycji. Przyznał on, że już w tej chwili można mówić o niezłej, krajowej sieci drogowej. W efekcie wiele firm przenosi swoje centra logistyczne z Niemiec do Polski. Dodatkowym magnesem jest tańsza siła robocza, niż u naszego zachodniego sąsiada.

Z raportu wynika też, że polska kolej nie cieszy się zaufaniem ze względu na przeciągające się inwestycje. Powoduje to trudności planowaniu przewozów towarowych i pasażerskich.

Tymczasem, takie kraje, jak wielka Brytania, Francja i Niemcy stawiają właśnie na kolej. Rośnie zarówno prędkość na szlakach kolejowych, jak i liczba kilometrów nowych linii. Grzegorz Urban z PwC uważa, że kolej daje niezależność od samochodu.

"Społeczeństwa Europy Zachodniej wolą podróżować koleją. Coraz mniej osób decyduje się na kupno własnego auta" - argumentuje Grzegorz Urban.

W jego opinii jest to jedna z tendencji społecznych, która występuje w państwach rozwiniętych. Ekspert zwraca uwagę, że w kolej inwestuje się mimo, że w dużej części takie inwestycje nie będą dochodowe. Zdaniem autorów raportu, Polska powinna w równym stopniu inwestować w drogi i w kolej.

>>> Czytaj też: Wzrost PKB i nowe miejsca pracy dzięki Chińczykom? Polska na celowniku Państwa Środka