Po kwietniowych konsultacjach polsko-czeskich premier Czech Bohuslav Sobotka określił połączenie czeskiej autostrady D11 z drogą szybkiego ruchu S3 po stronie polskiej jako „priorytet”.

Obecnie na Dolnym Śląsku budowany jest fragment trasy S3 łączący Nową Sól (Lubuskie) z Bolkowem (Dolnośląskie). Całość tej inwestycji ma kosztować ponad 3 mld zł, a trasa powinna być w całości przejezdna w 2018 r. W lutym br. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk mówił, że odcinek drogi S3 łączącej Bolków z granicą z Czechami w Lubawce powstanie prawdopodobnie do 2021 r.

Podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach sekretarz stanu w czeskim ministerstwie transportu Tomáš Čoček przypomniał, że w przypadku tego kraju pełny proces realizacji tego typu inwestycji trwa 10-15 lat. „Musimy stwierdzić, gdzie jesteśmy w przygotowaniach z tą autostradą; wydaje nam się, że będziemy w stanie ukończyć tę drogę dopiero po 2020 roku” - wskazał.

„Jedna część tej drogi blisko Hradec Kralove jest już budowana, następne dwa odcinki powinny zacząć być budowane w przyszłym roku. Już nawet porozumieliśmy się ze stronę polską, aby przyspieszyć te prace tak, aby autostrada mogła być używana po ukończeniu części polskiej” - zaznaczył Čoček.

„Zatem jakieś 20 km (autostrady D11 – PAP) blisko Hradec Kralove jeszcze będzie brakowało prawdopodobnie do 2020-2023, ale ponieważ zmieniliśmy trochę plany mam nadzieję, że przygotowanie projektu będzie szybsze i że ta autostrada zostanie ukończona szybko” - powiedział czeski wiceminister transportu.

W 2013 r. ówczesny rząd zdecydował, że dolnośląskie fragmenty S3 Legnica-Lubawka będą budowane w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa odcinka S3 Sulechów-Bolków znalazła się w przyjętym przez poprzedni rząd "Programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" z perspektywą do 2025 r.

We wrześniu ub. roku GDDKiA podpisała umowę na budowę 16-kilometrowego odcinka S3 Jawor-Bolków (za 345 mln zł z firmą Mota Engil), a w październiku na ok. 20-kilometrowy odcinek Legnica-Jawor (za 316 mln zł z konsorcjum firm Eurovia i Warbud). Trwają też roboty związane z rozbudową do standardu drogi ekspresowej odcinków trasy między Sulechowem a Legnicą.

W lutym br. minister infrastruktury i budownictwa przypomniał, że Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o dofinansowanie budowy brakującego odcinka S3 Bolków-Lubawka w ramach programu CEF "Łącząc Europę".

„Liczymy, że ta inwestycja co najmniej w połowie zostanie sfinansowana ze środków europejskich, jej koszty to około 1,2 mld zł. Jeżeli otrzymamy finansowanie to fragment tej trasy powstanie do 2021 roku" - mówił wówczas Adamczyk.

Trasa S3 łączy wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica) – docelowo do południowej granicy z Czechami.

>>> Zobacz też: viaToll do rozbiórki. Jakie zmiany czekają kierowców? Wywiad z Markiem Cywińskim [WIDEO]