Jak poinformowały źródła PAP, "rozmowy na temat zaangażowania strony polskiej są obecnie finalizowane, zatem udzielenie szczegółowych informacji o zakresie wsparcia będzie możliwe po podpisaniu umowy".

"Spółka otrzymała już zezwolenie na działalność w Wałbrzyskiej SSE. 7 października inwestor podpisał z WSSE +Invest-Park+ Sp. z o.o. w Wałbrzychu akt notarialny - umowę przedwstępną nabycia przez Daimler gruntu pod inwestycję w Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej – S3 Jawor" - wskazały.

W czwartek rano premier Beata Szydło ogłosiła zakończenie negocjacji dot. lokalizacji w Polsce nowoczesnej fabryki w Jaworze, którą będzie realizował koncern Mercedes. Inwestor ma wyłożyć na budowę fabryki silników ok. 500 mln euro i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy.

"To jest wypełnienie naszego zobowiązania do realizacji programu gospodarczego" - podkreśliła szefowa rządu na konferencji w kancelarii premiera, w której wzięła udział wraz z odpowiedzialnym za negocjacje dot. tej inwestycji wicepremierem, ministrem rozwoju i finansów Mateuszem Morawieckim oraz przedstawicielem produkującego mercedesy koncernu Daimler Markusem Schaeferem.

>>> Czytaj też: Umowa z Daimlerem podpisana. W Polsce powstanie fabryka silników Mercedesa

Premier wskazała, że nowy zakład "będzie umiejscowiony na terenach, w których jest duże bezrobocie".

Wicepremier Morawiecki podkreślał natomiast, że inwestycja Daimlera pokazuje, że "już odeszliśmy od tego etapu gwałtownego wyprzedawania wszystkiego, już nie jesteśmy montownią AGD, jak to wyłącznie było w minionych latach". "Cieszymy się z bardzo wielu tego typu inwestycji, ale w szczególności cieszymy się z tych inwestycji, które przyprowadzają nad Wisłę (...) inwestycje wysoko zaawansowane technologicznie, które przekładają się na wiele pozytywnych aspektów rozwoju gospodarczego" - mówił.

Występujący ze strony produkującego mercedesy koncernu Daimler Markus Schaefer podkreślał, że obok bezpośredniego zatrudnienia w fabryce inwestycja przyniesie kilka tysięcy dodatkowych miejsc pracy w całym regionie. "Będzie to stosunek 1 do 6 - jedno miejsce w fabryce, to 6 miejsc pracy w regionie" - mówił.

"Po ukończeniu nowa fabryka w Jaworze będzie 29. elementem naszej globalnej sieci produkcyjnej. (...) To jest ogromne zobowiązanie, korzystne dla obu stron" - powiedział Schaefer.

Na początku maja niemiecki koncern Daimler AG ogłosił, że zamierza w pierwszym etapie zainwestować ok. 500 mln euro w budowę nowej fabryki silników w Jaworze pod Wrocławiem i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy.

Zgodnie z planami, budowa zakończy się w 2019 r., a w 2020 r. zakład osiągnie pełne moce produkcyjne, wytwarzając kilkaset tysięcy silników na rok.

W fabryce w Jaworze mają być produkowane zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z przeznaczeniem dla całej gamy modelowej, od najmniejszej klasy A po limuzyny klasy S. Będą to motory nowej generacji, spełniające europejskie normy emisji spalin badane w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie jak do tej pory - w warunkach laboratoryjnych.

Według Schaefera nowa fabryka ma wykorzystywać najnowocześniejsze technologie i wprowadzać planowanie cyfrowe, a do jej budowy i stworzenia zespołu oddelegowany zostanie jeden z najlepszych specjalistów koncernu.

Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł – w okresie utrzymania. Spółka zapowiada, że 100 proc. produkowanych w fabryce silników będzie eksportowanych na kwotę około 2 mld zł rocznie, co ma pozytywnie wpłynąć na bilans handlowy Polski. Eksportowane silniki Daimler AG, według szacunków, będą stanowiły około 1 proc. całego polskiego eksportu.

W 2015 r. Daimler zatrudniał w Polsce 247 osób i osiągnął obroty rzędu 3,7 mld zł. W Polsce Daimler AG działa za pośrednictwem sześciu spółek, zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Będzinie, Siedlcach i w Komornikach.

>>> Czytaj też: Toyota zainwestuje w Polsce duże pieniądze? Morawiecki: Rząd prowadzi rozmowy