DNB: Polski rynek car-sharingu dopiero raczkuje, ale jego potencjał rośnie



Warszawa, 02.10.2017 (ISBnews) - Polski rynek car-sharingu dopiero raczkuje. Obecnie tworzy go jedynie 8 firm, z których największe to krakowski Traficar i działający w Warszawie Panek CarSharing, a ich łączna flota liczy nieco ponad 1 tys. pojazdów, wynika z analizy DNB Bank Polska.

"Rynek przewozu osób czekają gwałtowne zmiany, które długofalowo wpłyną na jego kształt, a także będą stopniowo wpływać na zachowania konsumentów. Warto zwrócić uwagę na coraz większą różnorodność usług transportowych, które zaspokajają potrzeby klientów w różnych sytuacjach: Uber i taksówki jako typowy przewóz osób, car-pooling, car-sharing czy tradycyjny wynajem samochodu. Należy również pamiętać, że w nieodległej przyszłości nieuniknione jest również wejście na rynek samochodów autonomicznych, poruszających się bez udziału kierowcy" - powiedziała ekspert ds. sektora motoryzacyjnego Olga Plewicka, cytowana w komunikacie.

Polscy operatorzy jeszcze w tym roku będą rozbudowywać swoją działalność - krakowski Traficar zadeklarował powiększenie swojej floty o 1 000 samochodów, z kolei PanekCarSharing planuje podwoić liczbę aut w swojej flocie o kolejnych 300 i objąć swoimi usługami Wrocław, Łódź, Kraków, Gdańsk i Poznań. Widać więc, że gracze dopiero tworzą swój potencjał na rynku - prawdziwa walka między nimi dopiero się rozpoczyna, podano także.

"Jak wskazują ustalenia firmy konsultingowej McKinsey, już teraz konsumenci zmieniają oni swoje zachowania. Np. w USA, procent populacji w wieku 16-24 lata posiadający prawo jazdy zmalał w latach 2000-2015 z 76% do 71%. Z kolei liczba osób korzystających z usługi car-sharingu w USA i w Niemczech rosła rocznie o 30% w ciągu ostatnich 5 lat. W 2030 r. jedno auto na dziesięć będzie produkowanych na potrzeby car-sharingu. Czy oznacza to, że w przyszłości zrezygnujemy z posiadania samochodu? Zdecydowanie nie. Jednak w przypadku osób, które potrzebują samochodu sporadycznie bądź też na krótkie dystanse, car-sharing będzie atrakcyjną alternatywą dla posiadania własnego auta" - dodała Plewicka.

Z usług car-sharingowych w 2015 r. na świecie korzystało z niej ponad 7 mln osób, zaś flota liczyła 112 tys. pojazdów. Szacuje się, że rocznie liczba użytkowników będzie średnio rosnąć o 14,3%, zaś wolumen floty o 16,4%. W 2025 r. z car-sharingu będzie korzystać ok. 36 mln osób, flota obejmie ok. 430 tys. pojazdów, a wartość rynku przekroczy 16,5 mld USD. Światowym liderem jest Europa, gdzie korzysta z tej usługi ponad 2,1 mln osób, zaś flota obejmuje 30 tys. aut. W samych Niemczech działa ponad 140 firm car-sharingowych, podsumowano.

(ISBnews)