Stan prawny na 5.11.2019 r.
Dziennik Ustaw z 28 października 2019 r.
Przedłużenie terminu do złożenia zeznania
Rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 24 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym i wpłaty należnego podatku dochodowego od osób prawnych Poz. 2059
Reklama
Weszło w życie
z dniem następującym po ogłoszeniu, tj. 29 października 2019 r.
Omówienie: Rozporządzenie dotyczy obowiązków określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z nowymi regulacjami rozporządzenia, z 31 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. przedłużono termin do:
  • złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym,
  • wpłaty podatku należnego albo różnicy między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Przedłużenie terminu stosuje się do podatników CIT, których rok podatkowy rozpoczął się po 31 grudnia 2018 r. i zakończył się przed 1 września 2019 r. (w poprzednich regulacjach był to 1 lipca 2019 r.).
Dziennik Ustaw z 29 października 2019 r.
Postępowanie egzekucyjne
Ustawa z 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw Poz. 2070
Wejdzie w życie
po upływie 9 miesięcy od ogłoszenia, tj. 30 lipca 2020 r., z wyjątkiem przepisów wchodzących w życie w innych terminach
Omówienie: Zmieniono zasady wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Zasadą będzie przekazywanie wniosków egzekucyjnych i tytułów wykonawczych w formie elektronicznej. Tytuły wykonawcze będą automatycznie rejestrowane w systemie obsługującym organ egzekucyjny. Wszczęcie egzekucji nastąpi również w momencie podpisania protokołu zajęcia ruchomości przez pracownika organu egzekucyjnego albo dokonania wpisu w księdze wieczystej o wszczęciu egzekucji z nieruchomości lub złożenia wniosku o wpis o wszczęciu egzekucji z nieruchomości do zbiorów dokumentów. Będzie tak w przypadkach, gdy podpisanie protokołu zajęcia ruchomości, wpis lub złożenie wniosku nastąpiło przed doręczeniem zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego.
Zmodyfikowano niektóre środki egzekucyjne. Wprowadzono nową formę sprzedaży ruchomości przez zobowiązanego pod nadzorem organu egzekucyjnego. W przypadku egzekucji z pieniędzy, która dotychczas odbywała się wyłącznie w formie gotówkowej – umożliwiono zarówno organom egzekucyjnym, jak i wierzycielom, w przypadku dobrowolnej spłaty przez zobowiązanego, regulowanie egzekwowanych należności bezgotówkowo, np. za pomocą terminali płatniczych.
Zmienione zostały zasady licytacji elektronicznej. Organ egzekucyjny będzie mógł przeprowadzić licytację za pomocą wybranego przez siebie systemu teleinformatycznego w oparciu o zasady określone w regulaminie podmiotu, do którego on należy. O zamiarze sprzedaży zajętej ruchomości za pośrednictwem wybranego podmiotu organ egzekucyjny będzie musiał powiadomić dłużnika. Określony został również minimalny czas trwania licytacji, który będzie wynosił co najmniej 7 dni.
Ustawa modyfikuje również zasady dotyczące kolejności zaspokojenia należności celnych. Należności te będą zaspokajane przed kosztami egzekucyjnymi naliczonymi w egzekucji tych należności.
Zgłoszenie dotyczące nabycia wyrobów akcyzowych
Rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 21 października 2019 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego Poz. 2071
Weszło w życie
1 listopada 2019 r.
Omówienie: Załącznik do rozporządzenia zawiera wzór wyżej wymienionego zgłoszenia.
Dziennik Ustaw z 31 października 2019 r.
Deklaracje dla podatku od towarów i usług
Rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 25 października 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług Poz. 2104
Weszło w życie
1 listopada 2019 r.
Omówienie: Załączniki do rozporządzenia zawierają nowe wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług: VAT-7, VAT-7K, VAT-8 oraz VAT-9M.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
Rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 25 października 2019 r. w sprawie wzoru deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług Poz. 2105
Weszło w życie
1 listopada 2019 r.
Omówienie: Określono wzór deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w odpowiednich przepisach ustawowych (VAT-14). Wzór ten stanowi załącznik do rozporządzenia.
Wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej
Rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 29 października 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej Poz. 2109
Weszło w życie
1 listopada 2019 r.
Omówienie: Wyżej wymieniony wniosek zawiera załącznik do rozporządzenia.
Dziennik Ustaw z 4 listopada 2019 r.
Niższa akcyza dla samochodów hybrydowych
Ustawa z 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym Poz. 2116
Wejdzie w życie
pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia, tj. 1 stycznia 2020 r.
Omówienie: Nowelizacja obniża stawki podatku akcyzowego dla samochodów o napędzie hybrydowym spalinowo-elektrycznym. Wprowadza regulacje, na mocy których wysokość stawek podatku akcyzowego na samochody osobowe będzie uzależniona od rodzaju napędu samochodu oraz od pojemności silnika.
Dla hybryd o pojemności silnika do 2 litrów akcyza wyniesie 1,55 proc. wartości pojazdów. Natomiast dla tych z silnikiem o pojemności od 2 do 3,5 litra akcyza będzie na poziomie 9,3 proc.
Dziennik Ustaw z 5 listopada 2019 r.
Dopuszczenie pojazdu do ruchu
Obwieszczenie ministra infrastruktury z 4 października 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach Poz. 2130
Ochrona baz danych
Obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 18 października 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie baz danych Poz. 2134
Wchodzi w życie 9 listopada 2019 r.
Wsparcie armatorów śródlądowych – ustawa z 31 lipca 2019 r. o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym (Dz.U. z 8 października 2019 r. poz. 1901)
Omówienie: Ustawa określa zasady udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego.
Zgodnie z ustawą Bank Gospodarstwa Krajowego – na wniosek armatora – będzie udzielał kredytu preferencyjnego na współfinansowanie zakupu, modernizacji lub remontu statku, w sposób i na zasadach określonych w prawie bankowym. Wysokość oprocentowania kredytu preferencyjnego wyniesie 0,4 stopy redyskonta weksli określanej przez Narodowy Bank Polski. O udzielenie kredytu preferencyjnego będzie się mógł ubiegać armator:
  • wykonujący działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce, polegającą na: przewozie ładunków, wykonywaniu prac utrzymaniowo-modernizacyjnych na śródlądowych drogach wodnych, przewozie pasażerów na statkach przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów;
  • nieposiadający zaległości z tytułu: podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, opłat i kar pieniężnych stanowiących przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
  • posiadający zdolność kredytową w rozumieniu ustawy – Prawo bankowe;
  • który przeznaczy kredyt preferencyjny na współfinansowanie zakupu, modernizacji lub remontu statku, innego niż mały statek;
  • który wykaże planowany efekt ekologiczny lub planowany pozytywny efekt ekonomiczny;
  • który w okresie obowiązywania umowy kredytu preferencyjnego nie zbył statku, na którego zakup, modernizację lub remont uzyskał kredyt.
Ustawa określa także zasady umarzania kredytu preferencyjnego (całości lub części), po spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.
Ponadto armatorom będzie można refinansować zakup m.in. środków ratunkowych, oznakowania nawigacyjnego oraz urządzeń wykorzystujących nowe technologie na statkach – jeżeli w danym roku kalendarzowym przewidziano środki przeznaczone na ten cel w planie finansowym Funduszu Żeglugi Śródlądowej.
W Banku Gospodarstwa Krajowego będzie prowadzony także Fundusz Rezerwowy, uruchamiany w przypadkach przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 718/1999 w sprawie polityki w zakresie zdolności przewozowych floty wspólnotowej w celu wspierania żeglugi śródlądowej. Fundusz Rezerwowy składać się ma z trzech odrębnych rachunków dla: statków do przewozów ładunków suchych, zbiornikowców oraz pchaczy.
Wchodzi w życie 14 listopada 2019 r.
Ochrona przed hałasem – ustawa z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 30 października 2019 r. poz. 2087)
Omówienie: Nowelizacja nakłada na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania metod oceny określonych w załączniku do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z 19 maja 2015 r. Ponadto nowe przepisy zobowiązują do uwzględniania w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ograniczeń wynikających ze strategicznych map hałasu.
Nowelizacja nakłada również na prezydentów miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, a także zarządzających drogami, liniami kolejowymi oraz lotniskami, obowiązek ich identyfikacji. Będą również musieli przekazywać do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska – co 5 lat – dane identyfikujące te miasta oraz główne drogi, linie kolejowe i lotniska.
Ponadto w nowych unormowaniach nałożono na marszałków województw obowiązek sporządzania, na podstawie strategicznych map hałasu, programów ochrony środowiska przed hałasem. Ma to zapewnić funkcjonowanie na terenie kraju 16 programów i umożliwić ujednolicenie podejścia do ich sporządzania. Programy te będą podlegały zaopiniowaniu m.in. przez prezydentów miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, zarządzających głównymi drogami, zarządzających głównymi liniami kolejowymi lub liniami kolejowymi innymi niż główne położonymi na obszarze aglomeracji o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.
Jednocześnie przewidziano kary pieniężne za nieterminowe przekazanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska danych identyfikujących oraz strategicznych map hałasu, nieterminowe uchwalenie programu ochrony środowiska przed hałasem, nieterminowe przekazanie danych ze strategicznych map hałasu oraz za nieterminowe przekazanie streszczeń programów.
Dane identyfikujące główne drogi, linie kolejowe lub lotniska oraz miasta należy po raz pierwszy przekazać Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska do 31 stycznia 2020 r. Strategiczne mapy hałasu powinny zostać po raz pierwszy sporządzone do 30 czerwca 2022 r. Z kolei sejmik województwa powinien uchwalić po raz pierwszy program ochrony środowiska przed hałasem do 18 lipca 2024 r. Dotychczas sporządzone mapy akustyczne zachowają moc do 30 czerwca 2022 r., a dotychczasowe programy ochrony środowiska przed hałasem – do 18 lipca 2024 r. ©℗