Przygotowania kolei Polski i Ukrainy do Euro 2012 były głównymi tematem rozmów Wasilija Mielniczuka – dyr. generalnego Kolei Ukraińskich i Andrzeja Wacha – prezesa PKP S.A. w Warszawie. Prezesi podpisali umowę o wzajemnych rozliczeniach między Kolejami Ukraińskimi a Grupą PKP.

System polskiego autorstwa - SUW 2000 - umożliwia pociągom jazdę po torach o różnej szerokości bez konieczności wymiany zestawów kołowych lub wózków w wagonach. Skraca czas przekraczania granicy przez pociągi z 2–3 godzin do zaledwie kilkunastu minut.

Obecnie Ukraina nie dopuszcza polskich pociągów z tym systemem do ruchu na swoim terenie. Grupa PKP zabiega, aby SUW 2000 był dopuszczony do wykorzystywania na torach wschodniego sąsiada i służył lepszemu skomunikowaniu obu państw, nie tylko na Euro 2012, ale i w następnych latach.

Dzięki systemowi możliwe będzie szybkie i bezpośrednie połączenie kolejowe między miastami polskimi a Lwowem i Kijowem. Znacznie wzrośnie komfort podróży, szczególnie w wagonach sypialnych. Szczegółowe rozwiązania dotyczące połączeń i korytarzy, którymi będą poruszać się pociągi są omawiane przez obie firmy.

Reklama

Bezpośrednie skomunikowanie z Kijowem w trakcie Euro 2012 mają mieć: Warszawa, Wrocław i Kraków. Dzięki inwestycjom planowanym przez Grupę PKP do 2012 r., łatwiej będzie także dostać się na Ukrainę z Gdańska, Poznania i Szczecina.

Ustalono również, że Przemyśl i Chełm będą miastami, których dworce będą służyć za stacje przesiadkowe dla dodatkowych połączeń kolejowych uruchamianych w dniach rozgrywek Euro 2012. Lwów będzie podstawowym węzłem, do którego kierowane będą pociągi ukraińskie z kibicami do Polski lub powrotne na Ukrainę.