Warszawa, 24.08.2017 (ISBnews) - Wartość netto rynku reklamy po sześciu miesiącach 2017 r. wyniosła 4 255,5 mln zł, wynika z raportu agencji mediowej Starcom. Jest to o 1,3% więcej niż w ubiegłym roku. Po dobrym pierwszym kwartale (+2,3%), w drugim kwartale rynek spowolnił i urósł jedynie o 0,5%.
„Motorem wzrostu rynku reklamowego były sektory media oraz napoje i alkohole. Największą redukcję budżetów zanotowały finanse oraz żywność. Słaby wynik w II kwartale to efekt braku dużego wydarzenia sportowego, na skalę Euro 2016. Wpływy reklamowe internetu wzrosły o 110,6 mln zł. Udział mobile'u w rynku digitalowym wyniósł już 35,5%" – wskazuje raport.
„PKB w drugim kwartale wzrosło o 3,9%, sprzedaż detaliczna o 6,7%, stopa bezrobocia spadła w czerwcu do rekordowo niskiego poziomu – 7,1%. Mimo wszystkich wymienionych czynników reklamodawcy wydali w okresie od kwietnia do czerwca 2017 r. jedynie o 0,5% więcej niż przed rokiem. Bez wątpienia należy to wiązać z brakiem dużego wydarzenia sportowego na skalę Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które w II kwartale ub.r. spowodowały mocny wzrost wydatków. W całym I półroczu 2017 r. wzrost wydatków reklamowych wyniósł 1,3%. Prognozujemy, iż rynek mocno przyspieszy w drugim półroczu. Jednocześnie zawężamy naszą prognozę na cały rok 2017 do przedziału 2,0% - 2,5%" – powiedziała dyrektor generalna Starcomu Magda Kolenkiewicz, cytowana w komunikacie.
W pierwszym kwartale liderem wydatków był sektor produktów farmaceutycznych i leków, zaś w drugim handel. To właśnie ta ostatnia branża w całym analizowanym okresie posiadała najwyższy udział w rynku reklamy w Polsce – wyniósł on 15,3%.
Największy wolumenowy wzrost wygenerował sektor media, który wydał aż o 53,1 mln zł więcej niż w 2016 roku. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim kwartale dużo w reklamę inwestowały witryny internetowe takie jak: pyszne.pl, momondo.pl, booking.com czy showmax.com. W przypadku sektora napoje i alkohole wzrost wydatków o 32,4 mln zł (+16,2%) to w dużej mierze zasługa Grupy Żywiec, Carlsberga oraz Foodcare, podano w raporcie.
„Z kolei liderem spadków był sektor żywność, który zredukował swoje wydatki reklamowe o 47,7 mln zł (dynamika -9,8%). Jest to w głównej mierze efekt cięć budżetów dużych koncernów FMCG, między innymi Unilevera, Mondeleza i Maspeksu. Sektory, które podobnie jak żywność mocno zmniejszyły swoje wydatki reklamowe to: finanse (-33 mln zł, dynamika -8,9%); podróże i turystyka (-13,4 mln zł, dynamika -10,8%); produkty do użytku domowego (-7,4 mln zł, dynamika -9,8%); komputery i audio video (-7,1 mln zł, dynamika -12,3%)" – czytamy dalej.
W pierwszym półroczu 2017 r. najwyższą dynamikę wzrostową zanotowały wydatki na reklamę kinową (+10,9%). W samym pierwszym kwartale najsilniej rósł segment online, jednak w drugim kwartale dynamika wzrostu spadła do 7,3%, przez co w całym półroczu wydatki na reklamę internetową wzrosły o 8,8%. W pozostałych mediach odnotowane zostały spadki. Reklama telewizyjna oraz zewnętrzna spadły o 0,5%, reklama radiowa o 3,9%. Wartość reklam sprzedanych w dziennikach oraz magazynach spadła odpowiednio o 16,7% i 10,0%, wymieniono także.
(ISBnews)