Ekspresowa trasa S86 w Sosnowcu i Katowicach to jedna z najbardziej obciążonych dróg w kraju – codziennie pokonuje ją ponad 110 tys. samochodów. Ulica gen. Stefana Grota-Roweckiego w Sosnowcu jest natomiast jedną z dwóch głównych dróg dojazdowych do tej arterii od strony centrum miasta (druga to również remontowana dwujezdniowa ul. Piłsudskiego).

Przecinająca starszą zabudowę ul. Grota-Roweckiego ma bardziej lokalny charakter. Ruch na niej utrudniają m.in. liczne skrzyżowania.

Rozpoczynany remont obejmie odcinek sięgający od S86 do zmodernizowanego już wcześniej skrzyżowania z ul. Mireckiego. Powstaną na nim dwa ronda, m.in. nietypowe, o spłaszczonym, wydłużonym kształcie, łączące ruch na ul. Grota-Roweckiego i ul. Hallera oraz Ptasiej. Kolejne rondo, już klasyczne, powstać ma w miejscu obecnego skrzyżowania z ul. Gospodarczą.

Projekt obejmie również przebudowę zatoki autobusowej pomiędzy ul. Rudną i Grota-Roweckiego, budowę nowych ścieżek rowerowych, remont chodników, remont nawierzchni między rondami, budowę zatok i pasów postojowych i wymianę oświetlenia ulicznego.

Reklama

Jak wynika z zapowiedzi miasta, w pierwszej kolejności, od wtorku, drogowcy mają skoncentrować się na skrzyżowaniu ul. Grota-Roweckiego oraz Gospodarczej. Ruch będzie odbywał się tam w obu kierunkach zwężonymi pasami. Wyłączona z użytku będzie sygnalizacja świetlna, nie będzie też możliwy wjazd w ul. Gospodarczą, w kierunku cmentarza.

Prace przy tej, wartej 4,8 mln zł, inwestycji zaplanowano w dwóch etapach. Pierwszy ma potrwać do końca br.; drugi do końca maja 2019 r.

W ostatnich latach miasto przebudowało już m.in. jedno z bardziej zatłoczonych skrzyżowań ul. Grota-Roweckiego, z ul. Mireckiego, zyskując do wartej 2,6 mln zł inwestycji dotację w wysokości 2,4 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013.

Pod kątem przebudowy odcinka przylegającego do trasy S86, sięgającego ul. Udziałowej, Sosnowiec przygotował w ub. roku projekt pod kątem rządowego „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”. Mimo pozytywnej oceny szacowanego na ok. 6 mln zł zadania, miasto nie otrzymało dotacji.

W tej sytuacji Sosnowiec postanowił starać się o dofinansowanie swojego projektu ze środków utworzonego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię Funduszu Solidarności. Ma on wspierać inwestycje najsłabszych gmin i zmniejszać różnice w rozwoju poszczególnych jej członków.

Sosnowiec należy do zamożniejszych miast GZM. Samorządy tamtejszego podokręgu (jednego z pięciu podokręgów Metropolii, obejmującego też m.in. Dąbrowę Górniczą) zdecydowały się podzielić dostępne im środki Funduszu w sposób umożliwiający m.in. skompensowanie ich tegorocznych składek do GZM. W efekcie Sosnowiec otrzyma na drogi w rejonie ul. gen. Grota-Roweckiego 3,5 mln zł.

Samorząd Sosnowca prowadzi obecnie szereg robót drogowych, inwestując też w infrastrukturę tramwajową. Jednym ze sztandarowych projektów jest przebudowa liczącego ponad 4 km odcinka ul. 3 Maja. Ta jedna z głównych miejskich arterii, biegnąca m.in. przed głównym dworcem kolejowym, za ponad 24 mln zł zyskuje nowe: nawierzchnię, buspasy, przystanki, chodniki i drogi rowerowe.

To największy element prowadzonego przez miasto, przy wsparciu funduszy UE, projektu modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej za ok. 67 mln zł. Oprócz prac na ul. 3 Maja obejmuje on rozbudowę małych węzłów przesiadkowych (wraz z remontami przejść podziemnych i naziemnych), budowę sieci ścieżek rowerowych i wypożyczalni rowerów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

O wsparciu ponad 120 projektów kwotą 100 mln zł z Metropolitalnego Fundusz Solidarności zgromadzenie GZM decydowało w lutym i marcu br. (PAP)

autor: Mateusz Babak