Słowacja jest kolejnym rynkiem - po polskim, czeskim, niemieckim i litewskim - na którym pojawią się stacje paliwowe Grupy Orlen. Sieć słowacka tych placówek będzie funkcjonowała pod marką Benzina, która działa w tym kraju już od kilku dekad - poinformował koncern.

Jak zapowiedział PKN Orlen, pierwsza stacja rozpocznie działanie pod nowym szyldem na przełomie marca i kwietnia w Malackach, nieopodal granicy słowacko-czeskiej, a cała sieć będzie rozwijana poprzez współpracę franczyzową z mniejszymi operatorami stacji paliw lub przejęcia.

„Inwestycja ma charakter długoterminowy. W pierwszym roku działalności marki Benzina na Słowacji możliwe jest dojście do poziomu 10 obiektów, jednak kluczowym wyznacznikiem tempa rozwoju będą przyjęte przez koncern parametry biznesowe” - podkreśliła spółka.

Benzina to marka stacji paliwowych czeskiego Unipetrolu, w którym PKN Orlen, posiada 100 proc. akcji. Koncern zwrócił uwagę, że po ponad 30 latach Benzina „wraca na Słowację jako lider rynku czeskiego, na którym prowadzi 406 stacji paliw, z udziałem w sprzedaży paliw na poziomie blisko 25 proc.”.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zaznaczył, iż spółka ta wchodzi na słowacki rynek paliw „jako doświadczony, międzynarodowy gracz”. Przypomniał jednocześnie, że „już dziś 20 proc. tamtejszej sprzedaży hurtowej to produkty pochodzące z rafinerii Grupy Orlen”.

Reklama

„Jest to solidna baza, która pozwala nam na budowanie sprzedaży także w segmencie detalicznym. Postawiliśmy na markę Benzina, cieszącą się rozpoznawalnością wśród 2/3 słowackich kierowców. Jako wieloletni lider rynku czeskiego, posiadający silne i stabilne zaplecze, naszym słowackim klientom możemy zaoferować najwyższej jakości usługi i produkty, zgodne z ich oczekiwaniami. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie zdobyte w kilku krajach, by w perspektywie 2-3 lat dołączyć do grona znaczących graczy na słowackim rynku detalicznym” - powiedział Obajtek, cytowany w środowym komunikacie PKN Orlen.

Jak przypomniał koncern, na rynku słowackim funkcjonuje obecnie ok. 900 stacji paliw, z których blisko połowa zarządzana jest przez trzech największych operatorów.

„Na Słowacji koncern będzie korzystał przede wszystkim z własnych paliw, natomiast w ofercie pozapaliwowej dostępne będą zarówno produkty lokalne, jak i pochodzące z Polski i Czech” – zapowiedział PKN Orlen. Zaznaczył przy tym, iż „zgodnie z założeniami słowacka cześć sieci Benzina ma odpowiadać standardom oferty i obsługi swojego czeskiego odpowiednika”.

„Jesteśmy otwarci na przejęcia większych lub mniejszych sieci, zaś małym operatorom stacji oferujemy korzystną współpracę w oparciu o franczyzę” – oświadczył Tomasz Wiatrak, wiceprezes Unipetrolu odpowiedzialny za działalność detaliczną. Dodał, iż ponowne wejście marki Benzina na Słowację „poprzedziły liczne analizy i badania konsumenckie, które wskazują, że oczekiwania i zachowania klientów na Słowacji i w Czechach są dość zbliżone”.

„W ostatnich latach słowaccy kierowcy zdecydowanie kierują się jakością paliw i są zainteresowani szerokim asortymentem sprzedaży dodatkowej, w tym posiłków. Mamy sprawdzone rozwiązania w tym zakresie w ramach naszej czeskiej sieci stacji Benzina i zamierzamy je zaimplementować również na rynku słowackim” – powiedział Wiatrak.

Według PKN Orlen, badania przeprowadzone wśród słowackich kierowców pokazują, że 69 proc. z nich wykazuje zainteresowanie korzystaniem ze stacji pod marką Benzina, a z 66 proc. kierowców, którzy rozpoznają markę, 54 proc. uznaje ją za sieć świadcząca usługi wysokiej jakości.

Jak podał koncern, najważniejsze atrybuty Benziny, zdaniem respondentów, to nowoczesność – tak uważa 51 proc. ankietowanych, dopasowanie oferty do oczekiwań – 40 proc. oraz unikalność oferty – 26 proc. ankietowanych.

Podkreślając, iż „Benzina wraca na Słowację po ponad 30 latach”, PKN Orlen przypomniał, że marka ta powstała w 1953 r. jeszcze w Czechosłowacji i zastąpiła pierwotne logo z nazwą Benzinol, stosowaną na stacjach paliw od 1949 r.; po 1989 r. Benzina- jak podaje płocki koncern – „trafiła w prywatne ręce, tymczasowo tracąc prawo do posługiwania się swoją marką na rynku słowackim”.

PKN Orlen zaznaczył, iż „Benzina funkcjonuje w ramach Grupy Unipetrol, prowadząc największą sieć stacji paliw w Republice Czeskiej”. „To tradycyjna, a zarazem nowoczesna marka, charakteryzująca się wysokiej jakości paliwami i usługami dla klientów. Oprócz paliw EFECTA o właściwościach czyszczących, Benzina oferuje również paliwa premium VERVA, a także szeroki asortyment gastronomiczny w koncepcie Stop Cafe” – dodał koncern.

Wspomniał zarazem, iż od października 2018 r. za paliwo na stacjach Benzina można płacić przy dystrybutorze, używając aplikacji mobilnej Benzina Payments. „Sieć oferuje także możliwość szybkiego ładowania aut elektrycznych” – podkreślił PKN Orlen. Z usługi tej, jak wyliczył, mogą korzystać kierowcy zatrzymujący się na stacjach Benziny w Rousinovie przy autostradzie D1, Ostrava-Zabreh, Pilsen-Borska pole oraz Hradec nad Świtawą koło powstającej autostrady D35.

PKN Orlen, ogłaszając w grudniu 2018 r. aktualizację strategii swej grupy na lata 2019-22, informował, iż posiada największą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieć stacji paliw, liczącą 2787 placówek, w tym w Polsce, w Czechach, w Niemczech i na Litwie - dzienne przeprowadzanych jest tam ok. 1,6 mln transakcji.

Koncern zapowiedział wówczas, że utrzymując pozycję lidera tego segmentu na rynkach macierzystych, zamierza zwiększyć do 2022 r. liczbę stacji o mniej więcej 150 obiektów w ramach rozwoju organicznego sieci dystrybucji paliw i usług. W planach spółki jest także systematyczne dostosowywanie tych obiektów do sprzedaży paliw alternatywnych.

W swej zaktualizowanej strategii PKN Orlen zapowiedział, że w latach 2019-20 planuje przeznaczyć na inwestycje średniorocznie 6,8 mld zł, co oznacza wzrost o 2,2 mld zł w stosunku do lat 2017-18. W ramach tej kwoty 4,9 mld zł wykorzystane zostanie w segmencie downstream - rafineria, petrochemia, energetyka, 0,7 mld zł w detalu oraz 0,7 mld zł w segmencie upstream - wydobycie.

Aktualizacja strategii PKN Orlen na lata 2019-22 nie uwzględnia procesu zakupu akcji i integracji z Grupą Lotos. Według wcześniejszych deklaracji koncernu, po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej i nabyciu pakietu kontrolnego akcji spółki opublikowana zostanie nowa strategia Grupy Orlen, obejmująca Grupę Lotos.

W grudniu 2018 r. PKN Orlen informował, że jeszcze przed zakończeniem roku po raz pierwszy w historii osiągnął sprzedaż paliw w całej swej sieci: w Polsce, Czechach, Niemczech i na Litwie na poziomie 11 mld litrów.

>>> Czytaj też: Baltic Power, spółka z Grupy Orlen, przygotowuje się do budowy farmy wiatrowej na Bałtyku