Warszawa, 06.03.2019 (ISBnews) - Best uruchomił platformę online Payhelp, która pozwala odzyskiwać mikroprzedsiębiorcom oraz małym i średnim firmom środki z niezapłaconych faktur. Spółka oczekuje, że do końca roku Payhelp obsłuży 5 tys. faktur, ale skalowalność usługi stwarza znacznie szersze możliwości rozwoju, poinformował członek zarządu Best Jacek Zawadzki. Best nie wyklucza wyjścia z tą usługą w przyszłości również za granicę.
"Platforma została uruchomiona w ubiegłym tygodniu. Bardzo ostrożnie szacujemy, że chcielibyśmy obsłużyć ok. 5 tys. faktur do końca roku. Chcielibyśmy pomóc przedsiębiorcom w odzyskiwaniu płynności i jednocześnie zbudować nowy kanał przychodowy grupy. Wsparcie dużej grupy kapitałowej i inwestycje w technologie w ostatnich latach spowodowały, że zdecydowaliśmy się rozwinąć tę usługę" - powiedział Zawadzki podczas konferencji prasowej.
Do Payhelp można zgłosić faktury, które są przeterminowane o nie więcej niż 10 miesięcy. Proces zgłoszenia zaległej faktury online i przekazania sprawy realizowany jest bardzo szybko, bez konieczności podpisywania dokumentów. Przedsiębiorca od razu dokładnie wie, ile zapłaci za całą usługę, a sama płatność także odbywa się online.
Zawadzki dodał, że Best stara się szukać różnych obszarów rozwoju na rynku, wykorzystując bardzo dobrą analitykę w oparciu o sztuczną inteligencję, wykorzystując system wspierający proces polubowny i sądowo-egzekucyjny.
"Nisza na rynku jest bardzo duża. Firmy windykacyjne nie zajmowały się do tej pory taką usługą. Widzimy znaczenie technologii i chcemy, by ona stanowiła naszą przewagę konkurencyjną. Jesteśmy przygotowani na bardzo dużą skalę, więc jeśli tylko przedsiębiorcy przekonają się do produktu, a my pokażemy skuteczność, to skalowalność może być bardzo duża" - podkreślił.
Dodał, że Best na razie chce sprawdzić, jak usługa będzie działała na polskim rynku, ale nie wyklucza, że w przyszłości wprowadzi ją na rynki zagraniczne.
"Na początku tego roku uruchomiliśmy we Włoszech firmę odpowiedzialną za serwisowanie. Ten rynek jest dla nas naturalnym kierunkiem, bo znamy go bardzo dobrze. Przygotowanie platformy jest najmniejszym problemem, obsługa spraw również. Jest to głównie kwestia przeprowadzania badań rynku i zdobywania klientów" - powiedział.
Jak podkreślił Maciej Skrzos, jeden z twórców Payhelp, ok. 50% spraw kończy się na etapie polubownym, zwykle po ok. 30-40 dniach.
"Jeśli do tego czasu pieniądze nie trafią na rachunek naszego klienta, możemy skierować sprawę do e-sądu. Opłata sądowa i wsparcie dedykowanego prawnika są zapewnione w ramach jednej, początkowej opłaty. Skuteczność działań na etapie sądowym wynosi zwykle około 40%. Działania w sądzie kończymy uzyskaniem nakazu zapłaty, który pozwala na skierowanie sprawy do komornika" - powiedział Skrzos.
Skorzystanie z usług Payhelp to dla firmy koszt 5-8% wartości brutto zgłaszanej faktury, jednak nie mniej niż 70 zł. W tej kwocie zawierają się wszystkie opłaty, włącznie z ewentualnym zgłoszeniem i prowadzeniem sprawy w e-sądzie. Do Payhelp można zgłosić faktury opiewające nawet na niewielkie kwoty. W przypadku faktur o wartości powyżej 50 tys. zł brutto koszty usługi są negocjowane indywidualnie.
Best podał, iż z badań wynika, że problem opóźniających się płatności dotyczy około 90% małych i średnich firm. Co dziesiąta firma nie odzyskuje należnych im pieniędzy w ogóle, a ponad 20% przedsiębiorców skarży się, że opóźnienie płatności dotyczy nawet połowy ich faktur.
Sprawy prowadzone w ramach usługi Payhelp obsługiwane są przez doświadczony zespół około 120 konsultantów we własnym call center Grupy Best, przy wsparciu kilkudziesięciu prawników. Firma prowadzi łącznie około 2 mln spraw. Dotychczas odzyskała należności o wartości ok. 1 mld zł.
Best specjalizuje się w obrocie i zarządzaniu wierzytelnościami nieregularnymi. Inwestuje w portfele wierzytelności (przede wszystkim bankowe) z wykorzystaniem funduszy sekurytyzacyjnych. Best jest spółką notowaną na warszawskiej giełdzie od 1997 r.
(ISBnews)