"Chcemy cały projekt zamknąć mniej więcej w 10 lat od samego początku idei. Do roku 2023 to pierwsze wbicie łopaty, czyli te wszystkie elementy formalne, które są przedtem do wykonania, chociażby master plan lotniska, wszelkie pozwolenia, zgody środowiskowe, podpisanie umów z inwestorami, przyciągniecie kapitału - to jest to zadanie w horyzoncie do 2023. A w 2027 r. pierwsze operacje lotnicze" - zapowiedział Horała na konferencji "CPK. Od słów do czynów". I dodał: "To jest tempo na rekord świata. To jest nasz cel i do tego dążymy".

Jak przekazał, w tym roku rozstrzyganych jest kilka przetargów, które zdecydują o wyborze partnerów do różnych aspektów tego projektu.

>>> Czytaj też: Trzaskowski: Trzeba zawiesić trzy najbardziej kontrowersyjne inwestycje - CPK, przekop Mierzei Wiślanej i PFN

Reklama

"I chyba najważniejszym jest wybór doradcy strategicznego lotniska" - ocenił pełnomocnik rządu ds. CPK. Jak mówił, chodzi tu o jedno z dużych, światowych lotnisk przesiadkowych, analogiczne do tego, jakim ma być Centralny Port Komunikacyjny. "Będzie on najpierw doradcą, a z czasem również partnerem, z którym razem będziemy planowali dalsze kroki w budowie. Później budowali, a potem operowali lotniskiem" - powiedział Horała. W tym kontekście wymienił dwa lotniska.

"Na tym ostatnim formalnym etapie - bo wiele lotnisk było zainteresowanych, te negocjacje się toczyły - (...) widać, że wszystko na to wskazuje, że będzie to albo lotnisko Incheon w Seulu, albo Narita w Tokio" - mówił Horała. Ocenił, że obydwie oferty są bardzo dobre.

Prezes CPK Mikołaj Wild powiedział, że te dwa lotniska zaliczają się do pierwszej 10. najlepszych lotnisk na świecie. "To są lotniska, które wsławiły się doskonałością organizacyjną i tym, że gdy wchodzą w jakieś inwestycje, gdy starają się być partnerem, to wspierają bardzo rzetelnie, ale także inwestują tylko w porty lotnicze, które potem odnoszą sukces" - przekonywał.

W tym roku ruszy przygotowanie 563 km linii kolejowych

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przedstawiła plan inwestycji kolejowych związanych z CPK na lata 2020-2034. Zakład on w tym roku rozpoczęcie prac przygotowawczych dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km, podała spółka.

"Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km:

- Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław- Wałbrzych - granica (Polska/Czechy)

- Ostrołęka - Łomża

- Trawniki - Krasnystaw - Zamość

- Łętownia - Rzeszów

- Chybie - Jastrzębie Zdrój - Godów - granica (Polska/Czechy)" - wymieniono w komunikacie.

Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych, podano także. Czytaj więcej TUTAJ.

>>> Czytaj też: Sasin: Jesteśmy zdeterminowani, by uratować PLL LOT