Wydatki obniżą sie o 6,9 proc. do kwoty 453,2 miliardów dolarów, czyli znacznie więcej niż 0,2 proc. szacowane w grudniu – podał Zenith we wtorkowym komunikacie. W USA wydatki na reklamę skurczą się o 8,7 proc, wobec prognozowanego spadku na poziomie 6,2 proc. – informuje Zenith, który wchodzi w skład francuskiej firmy Publicis Groupe.

Z powodu kryzysu firma już trzykrotnie redukowała swoje prognozy. Ale jeśli wcześniej brała po uwagę spadek wydatków w USA i w Europie Zachodniej, nie uwzględniano wtedy znacznego spadku także w Brazylii i Rosji.

„Wydatki na reklamę są ściśle związane z zyskami firm, dlatego rynek ten nie odrodzi się dopóki zyski spółek również nie zaczną rosnąć” – stwierdza Zenith w komunikacie.

Internet górą

Reklama

Internet będzie jedynym przedstawicielem mediów, gdzie nastąpi wzrost wydatków, głównie dzięki wyszukiwarkom powiązanym z reklamami, wprowadzanymi przez takie firmy jak Google, który jest bezspornym liderem na rynku. Według obliczeń firmy Zenith wydatki w sieci zwiększą się o 8,6 proc. do 54,3 mld dolarów. W USA wydatki na reklamy w wyszukiwarkach wzrosną o 9 proc., natomiast na banery reklamowe spadną o 1,8 proc.

W minionych latach liczba portali internetowych rosła dwukrotnie szybciej od wydatków na reklamę online, które w większości wędrowały do głównych firm internetowych na świecie.
Wydatki na reklamę w telewizji powinny spaść na całym świecie o 5,3 proc., zwiększy się natomiast jej udział w rynku z 38,1 proc. do 38,6 proc., gdyżspecjaliści od marketingu chcą dotrzeć do konsumentów, którzy więcej czasu spędzają w domu.

Najgorzej w prasie

Spadek najbardziej dotknie prasę. Wydatki w gazetach obniżą się o 12 proc. do 107 mld dolarów a w czasopismach zmniejszą się o 11 proc. do kwoty 49 mld dolarów.

W Rosji spadek wyniesie 5 proc., w Brazylii – 30 proc., w Singapurze 17 proc. i 20 proc. w Korei Południowej. Wydatki wzrosną natomiast w Chinach (o 5,4 proc.) i w Indiach (o 6,4 proc.).

Odbicie na rynku może nastąpić dopiero w przyszłym roku, kiedy prognozuje się wzrost wydatków na świecie o 1,5 proc. i w 2011 roku o 4,5 proc. – szacuje ZenithOptimedia.