Na początku tego roku ogłoszono rozstrzygnięcie kilkudziesięciu przetargów na budowę dróg i autostrad, a co z zapewnieniem budżetu na ich realizację, zwłaszcza na projekty współfinansowane z Unii Europejskiej?
– Minister Infrastruktury udzielił promesy, że środków na budowę dróg i autostrad nie zabraknie i jednocześnie mamy wyraźne wytyczne z rządu, że projekty współfinansowane ze środków UE muszą być realizowane i tutaj nic się nie zmieni. Dotyczy to wszystkich projektów budowy autostrad wpisanych do realizacji na lata 2007–2013, a także innych projektów na budowę dróg. Nie odważyłbym się ogłosić jakiegokolwiek przetargu, nie mając zapewnienia jego sfinansowania. W pierwszym kwartale tego roku zrealizowaliśmy wszystkie plany przetargowe, a nawet niektóre udało się przyspieszyć. Drugi kwartał również przyniesie zakończenie procedur zgodnie z grafikiem ich rozstrzygnięcia. To, na czym skupiliśmy się do tej pory, to dobre przygotowanie dokumentacji projektów, zwłaszcza pod kątem decyzji środowiskowych, co ma przyspieszyć uzyskanie funduszy unijnych po zakończeniu tych inwestycji. Wraz z Ministerstwem Infrastruktury oraz Ministerstwem Środowiska i władzami samorządowymi, stworzyliśmy system monitorowania procesów przetargowych, co udrożniło cały proces dokumentacyjny przygotowania inwestycji drogowych. Wreszcie polskie przepisy środowiskowe zostały dostosowane do dyrektyw unijnych, co znacznie ułatwia procesy inwestycyjne. Rezultatem tego jest rozstrzygnięcie ponad stu mniejszych przetargów na remonty dróg w całym kraju. Realizacja tych projektów już się rozpoczyna.
Czy istnieje jakieś zagrożenie utraty funduszy unijnych? W jakim stopniu są one dzisiaj wykorzystane?
– Komisja Europejska przyznaje fundusze z różnych programów, które mogą być wykorzystywane przez GDDKiA(np. POIiŚ, SPOT, Fundusz Spójności itd.). Zawsze zakładamy wykorzystanie tych środków w maksymalnym stopniu. I nie ma tutaj innej możliwości. W przypadku zakończonych inwestycji, niemal 100 proc. funduszy z perspektywy 2004–2006 konsumujemy, trwa obecnie rozliczanie starych projektów SPOT z Funduszu Spójności, wykorzystanie środków będzie równie wysokie. Można powiedzieć, że jesteśmy tak naprawdę kołem napędowym, jeśli chodzi o wykorzystanie środków unijnych na infrastrukturę. Na przykład realizacja środków (wkład UE ok. 11 mld euro) z programu POIiŚ na lata 2007–2013, dotyczy ok. 60 projektów, z czego już złożyliśmy 10 wniosków oraz podpisaliśmy 3 umowy o dofinansowanie. Nie widzę na dziś żadnych zagrożeń dla uzyskania refundacji dla 100 proc. środków UE. Podkreślam, że teraz kwestie zarówno środowiskowe, jak i nadzoru nad inwestycjami zostały już uporządkowanie, co daje gwarancje wykorzystania w pełni funduszy unijnych.
Reklama
Jakie zmiany wprowadzono w zasadach kontroli inwestycji? Czy skończą się problemy z „nowymi drogami do remontu”?
– Nadzór i kontrolę nad inwestycjami będzie pełniła GDDKiA, a nie jak było do tej pory, nadzór laboratoryjny firmy wykonawczej. Głównym kryterium przetargu na wykonawstwo jest nadal najniższa cena, a chcąc zapewnić odpowiednią jakość materiałów do budowy, stworzyliśmy kompleksowe narzędzie nadzoru inwestycji w postaci tzw. laboratoriów mobilnych, pracujących w miejscu inwestycji. Dotąd nie było w nich optymalnego sprzętu do przeprowadzania pełnych badań. W tym roku otrzymaliśmy z budżetu państwa10 mln zł na ich doposażenie. Dzisiaj są to nowoczesne laboratoria, dające możliwość przeprowadzania badań materiałów używanych do budowy dróg i autostrad, które będą przy każdej inwestycji w Polsce. Próbki materiałów będę pobierane z każdej budowy i będzie to możliwe każdego dnia. Zagwarantuje to sprawowanie prawidłowego nadzoru GDDKiA i pozwoli wyeliminować nadużycia w postaci zastosowania materiałów o nieodpowiednich parametrach i zmiany specyfikacji warunków zamówienia. Taki rodzaj nadzoru funkcjonuje w całej Europie, a szczególnie w Niemczech. To jest prosty mechanizm zarządczo-kontrolny. Mając takie narzędzie, będziemy w stanie pełnić skuteczny nadzór nad realizacją każdego projektu.
A co z bezpieczeństwem ruchu drogowego podczas realizacji inwestycji, zwłaszcza że zbliża się okres wakacyjny?
– Bezpieczeństwo na drogach, którymi zarządzamy to nasz priorytet. Dotyczy to zarówno dróg nowo powstających, jak i już istniejących. I to niezależnie od pory roku. W pierwszych trzech miesiącach 2009 roku aż o 36 procent spadła liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na trasach objętych realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad programem „Drogi Zaufania”. W ramach tego programu wykonujemy prace inżynieryjne poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Prowadzimy też działania edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych postaw i zachowań w ruchu drogowym. Na polskich drogach obecnie dużo się dzieje, zapewniam jednak, że dziać się będzie zdecydowanie więcej. Jednak jeśli chcemy jeździć wreszcie po doskonałych drogach, to wszyscy musimy przeżyć chwilowe utrudnienia, bo innej rady nie ma. Podkreślam jednak, że zrobimy wszystko, aby ruch w tych miejscach przebiegał płynnie. Trasy, które modernizujemy są oznaczane w taki sposób, by zapewniały bezpieczeństwo podróżujących. Jednocześnie dokonujemy weryfikacji oznakowań, by wyeliminować tzw. drogowe absurdy. Chcąc sprostać oczekiwaniom kierowców, zachęcamy ich do sygnalizowania wszystkich nieprawidłowości bezpośrednio do GDDKiA, za pośrednictwem punktu informacji drogowej albo strony internetowej www.gddkia.gov.pl.
Czy na Euro 2012 będziemy jeździć już po nowych drogach, swobodnie przemieszczając się między miastami, w których będą rozgrywać się mecze?
– Naszym zadaniem jest zapewnienie w tym czasie płynności ruchu. Kierowcy będą mogli korzystać zarówno z nowych tras, jak i z istniejącej już sieci dróg, które są obecnie modernizowane. Planujemy tak prowadzić budowy i remonty, aby ułatwić kierowcom poruszanie się po drogach w tym czasie.
REMONTY I PRZEBUDOWA SIECI DRÓG
W planie remontów i przebudowy dróg na 2009 rok znajduje się realizacja 234 zadań, w tym:
● dokończenie realizacji 33 zadań, na które umowy podpisano w 2007 lub 2008 roku, o wartości 306 mln zł;
● rozpoczęcie i zakończenie 155 zadań o szacowanej wartości 1 480 mln zł;
● rozpoczęcie prac na 46 zadaniach, których zakończenie nastąpi w 2010 roku, wartość realizacji tych zadań w 2009 r. oszacowana została na 814 mln zł.
Koszt realizacji całego planu oszacowany został na 2,6 mld zł.
Ponieważ 33 zadania będą kontynuacją zadań rozpoczętych w 2007 lub 2008 r., na 2009 rok zaplanowane jest ogłoszenie 201 postępowań przetargowych na wartość 2 294 mln zł.
Efektem realizacji tegorocznego planu będzie uzyskanie na koniec 2009 roku 933 km wyremontowanych dróg, z tego:
● 237 km będzie efektem dokończenia prac rozpoczętych w 2007 lub 2008 roku
● 696 km będzie efektem prac przeprowadzonych w 2009 roku.
Dodatkowo, prace będą prowadzone na odcinkach długości 333,4 km, których remont zakończy się w 2010 roku.
Stan realizacji planu na dzień 30 kwietnia 2009 r.
1. Prace drogowe prowadzone są na 80 odcinkach o łącznej długości 414 km, w tym na 30 odcinkach rozpoczętych w 2007 lub 2008 roku.
2. Od początku roku wykonano roboty drogowe o wartości 103,2 mln zł.
3. Podpisano umowy na remont lub przebudowę 83 odcinków o łącznej długości 386 km, na wartość 761 mln zł.
4. Ogłoszono postępowania przetargowe na remont lub przebudowę 51 odcinków o łącznej długości 280,4 km.
5. Pozostało do wszczęcia 67 postępowań przetargowych na remont lub przebudowę odcinków o łącznej długości 363,4 km.
STAN INWESTYCJI
Przetargi rozstrzygnięte w 2009 roku (podpisana umowa) na kwotę łącznie: 3 323 304 736,52 zł
Podpisano umowy na remont lub przebudowę 116 odcinków o łącznej długości 622,6 km, na wartość 1 066 892,5 tys. zł;
22 postępowania przetargowe ogłoszone w 2009 r., w tym:
Autostrady - 216,8 km
Drogi ekspresowe - 107 km
Obwodnice - 40,2 km
33 postępowania przetargowe do ogłoszenia w 2009, w tym:
Autostrady: 263,3 km
Drogi ekspresowe: 298 km
Obwodnice: 80,1 km