Skrócenie czasu spędzanego na negocjacjach, możliwość uczestniczenia w postępowaniu z dowolnego miejsca na świecie i znaczne obniżenie kosztów to tylko niektóre zalety aukcji B2B (business to business). Trudno się więc dziwić, że cieszą się one coraz większą popularnością. Szacuje się, że wartość handlu elektronicznego między przedsiębiorstwami może sięgać w Polsce według danych GUS nawet 100 mld zł.

Co to jest B2B

B2B to rozbudowany system informatyczny, który pozwala na dokonywanie za pomocą internetu rozmaitych transakcji w relacjach dwustronnie profesjonalnych. – Pojęcie B2B jest kategorią zbiorczą, która obejmuje przede wszystkim środki umożliwiające dokonywanie transakcji kupna-sprzedaży, ale może także pozwalać na świadczenie dodatkowych usług, takich jak usługi doradcze, logistyczne, finansowe – wyjaśnia dr Radosław L. Kwaśnicki, radca prawny zarządzający firmą prawniczą Kwaśnicki Kancelaria Prawna.
Za pośrednictwem aukcji B2B można kupić niemal wszystko – od mebli biurowych, przez kosmetyki, artykuły używane w produkcji rolniczej, po samochody i alkohol. Platforma B2B pozwala na dokonywanie tych transakcji w różny sposób, między innymi poprzez aukcje internetowe, przetargi czy w drodze składania ofert.
Reklama
Zakupy na aukcji mają wiele zalet. Prowadzenie zakupów poprzez aukcje daje oszczędności rzędu 15–30 proc. w stosunku do klasycznej, papierowej formy negocjacji. Przy niektórych usługach i dostawach różnice są jeszcze większe i sięgają 60–70 proc. Jednak z drugiej strony w aukcjach nie ma miejsca na rozwój bliższych relacji między nabywcami a dostawcami. Prowadzi to do zmniejszenia lojalności nabywców i dostawców. Zanim się więc skorzysta z B2B, warto zapoznać się z zasadami, według których funkcjonują.

Zasady aukcji

Kwestia regulacji prawnej znajdującej zastosowanie w transakcjach B2B nie jest jednolita. Na gruncie prawa polskiego nie istnieje odrębna regulacja dotycząca tego typu transakcji. Zastosowanie znajdą więc ogólne przepisy prawa cywilnego dotyczące zawierania umów.
– Jeśli jednak obie strony transakcji nie mają siedziby na terytorium Polski, w grę wchodzić będzie zastosowanie bądź to przepisów prawa międzynarodowego, bądź to prawa jednego z państw, na terytorium którego ma siedzibę jedna ze stron zawartej umowy. Generalną zasadą jest zastosowanie w tego typu umowach prawa państwa, w którym siedzibę ma sprzedawca – zauważa Krzysztof Wójcik, radca prawny z Kancelarii Stopczyk i Mikulski. Niezależnie od tego, z jakiego państwa pochodzi sprzedawca, pewne elementy, które powinien sprawdzić kupujący, wszędzie są takie same.
– Przede wszystkim powinien zweryfikować samą platformę B2B. Ważne jest sprawdzenie zakresu specjalizacji danej platformy, do kogo jest ona adresowana, możliwości zapewnienia anonimowości stron umowy i istnienia ciągłej dostępności towarów i usług. W tym zakresie niezwykle ważną kwestią jest sposób zapewnienia ochrony danych osobowych oraz finansowych – radzi dr Radosław L. Kwaśnicki. Kupujący na aukcji powinien również zapoznać się z jej regulaminem. – Operator serwisu ma obowiązek upublicznić regulamin serwisu internetowego, regulujący tryb zawierania transakcji, prawa i obowiązki stron oraz konsekwencje, jakie rodzi naruszanie wspomnianych zasad – wyjaśnia Piotr Migas, dyrektor Departamentu Prawnego KDBiP.
– Oczywiście regulaminy takie muszą być zgodne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi według prawa właściwego dla zawarcia umowy, w tym zasadami współżycia społecznego i zasadami dobrych praktyk handlowych – dodaje Magdalena Rynkowska, prawnik w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór.n
100 mld zł wart jest w Polsce rynek zakupów elektronicznych między firmami