Konsumenci zaczęli oszczędzać – zarówno na świecie, jak i w Polsce – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen. W II kwartale wydatki ograniczało 70 proc. więcej badanych niż w pierwszych trzech miesiącach roku. I to mimo że nastroje konsumentów wyraźnie się poprawiły.
Odsetek osób, które oszczędzają na energii i gazie, wzrósł z 40 do 50 proc. Zwiększyła się także liczba konsumentów, którzy mniej wydają na ubrania. Mniej na odzież i obuwie przeznacza 55 proc. osób. W marcu oszczędności pod tym względem deklarowało 22 proc. badanych. W ostatnich miesiącach ucierpiały także branże gastronomiczna oraz handlowa, w których konsumenci również ograniczyli swoje wydatki. Na jedzenie poza domem mniej wydaje 54 proc. konsumentów. 43 proc. konsumentów wybiera tańsze marki – w I kwartale wybieranie tańszych brandów deklarowało 21 proc. badanych.
Opinie Nielsena potwierdzają handlowcy, którzy stawiają na rozwój towarów pod markami własnymi. W Carrefourze w tym roku przybędzie około 100 nowych produktów pod marką własną. Sieć Rossmann w tym roku spodziewa się kilkuprocentowego wzrostu sprzedaży w tym segmencie.
Co zatem robią konsumenci z zaoszczędzonymi pieniędzmi. Wbrew pozorom nie są one przeznaczane na spłacanie długów. Regulowanie zobowiązań deklaruje nawet mniej osób niż w I kwartale. Jak wynika z raportu Nielsena, wolna gotówka odkładana jest przede wszystkim na konta bankowe. Taki sposób oszczędzania deklaruje 48 proc. osób. Poza tym więcej wydajemy na przyjemności, w tym na wakacje. Na ten cel pieniądze przeznacza 34 proc. konsumentów. To o 3 pkt proc. więcej niż w I kwartale.
Reklama
50 proc. konsumentów oszczędza na prądzie i gazie