"Wśród wnioskodawców znalazły się firmy, które mają doświadczenie w realizacji terminali LNG zarówno na rynku europejskim, jak i azjatyckim oraz amerykańskim" - powiedział Rapciak dziennikarzom w środę. Dodał, że ze złożonych wniosków PLNG wybierze najdalej do 11 listopada, ale prawdopodobnie na przełomie października i listopada, cztery podmioty, które będą mogły do 31 grudnia składać oferty wstępne w przetargu na wybór GRI.

Według niego, następnie odbędą się negocjacje z oferentami, po których, do 12 kwietnia 2010 r., będą mogli składać oferty ostateczne. "Umowę z wykonawcą terminala chcemy podpisać w maju 2010 roku" - podsumował prezes.

Lista wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wybór GRI

1. CB&I UK Limited Chicago Bridge and Iron Company UK Limited

Reklama

2. Konsorcjum Saipem SpA Włochy

Saipem SA Francja

Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. Włochy

Snamprogetti Canada Inc. Kanada

PBG SA Polska

PBG Export Sp. z o.o. Polska

3. Konsorcjum Tecnimont SpA, Włochy

Polimex Mostostal SA, Polska

Sofregaz SA, Francja

Vinci Construction Grands Projets Sas, Francja

Entrepose Contracting SA, Francja

4. Daewoo Engeneering & Construction, Co Ltd. Korea

Korea Gas Corporation (KOGAS) Korea

Daewoo Engineering Company (DEC) Korea

5. Budimex Dromex SA, Polska

Foster Wheeler Iberia SA Hiszpania

Felguera IHI SA, Hiszpania

6. Whessoe Oil&Gas Ltd. UK

Samsung Engineering Co. Ltd. Korea

PRI Pol-Aqua SA, Polska

7. Tecnicas Reunidas SA Hiszpania

Dywidag International Gmbh Niemcy

Strabag Sp. z o.o.

Z ostatnich informacji wynikało, że wartość inwestycji może wynosić ok. 600 mln euro.

Spółka celowa Polskie LNG, która będzie budować terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu, ogłosiła procedurę wyboru generalnego realizatora inwestycji (GRI) na początku sierpnia. Polskie LNG otrzymało już decyzje środowiskowe dla inwestycji dotyczące zarówno części lądowej, jak i części morskiej, z których wynika, że inwestycja jest bezpieczna dla obszarów Natura 2000 i nie narusza ich integralności.

W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o pojemności 160 tys. m. sześc., a także inne tzw. inwestycje towarzyszące, m.in. gazociągi przesyłowe. Inwestycja będzie miała możliwość rozbudowy do 7,5 mld m. sześc. odebranego gazu rocznie.

Plan finansowania całej inwestycji, zakłada że Gaz-System poniesie 20-40% kosztów projektu, resztę finansowania zapewnią banki, w tym kredyty w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) minimum 200 mln euro oraz Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) do 100 mln euro, a także "klub" banków komercyjnych. Projekt może też liczyć na ok. 55 mln euro bezzwrotnej dotacji w ramach recovery plan.

Ostatnio przewidywano, że umowy z EBI oraz EBOiR mają być podpisane na okres 15-18 lat, a z konsorcjum banków komercyjnych - na 10 lat. W sierpniu podpisano porozumienie z bankiem PKO BP, który ma być koordynatorem pierwszego etapu finansowania inwestycji przez banki komercyjne. "Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie banków komercyjnych, z których 14 złożyło wstępne oferty finansowania na łączną kwotę ponad 1 mld euro, czyli ponad trzykrotnie więcej niż zakładane przez nas finansowanie bankowe. Ten 'strumień' wydaje się nie zagrożony" - powiedział w środę Jan Chadam, prezes Gaz-Systemu spółki matki PLNG.

Ostatnio Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) podpisało umowę z Qatargas Operating Company Ltd. na dostawę gazu skroplonego (LNG). Umowa na lata 2014 -2034, gwarantuje dostawę ok. 1 mln ton gazu LNG rocznie, czyli ok. 1,5 mld m sześc. gazu rocznie o wartości ok. 550 mln USD. Dostawy gazu z Kataru do terminalu gazowego w Świnoujściu będą realizowane przy pomocy nowej klasy gazowców Q-Flex o pojemności 216 tys. m. sześc.